Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

3 freelancere: Sådan gør vi

Tre freelancere deler ud af deres erfaringer med salg til til udlandet.

Af Ota Tiefenböck

JOGVAN HUGO GARDAR  er norsk journalist med speciale i fiskeri, fiskeopdræt og skibsfart. Sælger til bl.a. BBC Scotland, DR, SVT, RÚV, Kringvarp Føroya, Fishing News International.

Hvorfor begyndte du at sælge til udlandet?

"Jeg tænker altid cross-border, når jeg ser på en sag, det åbner op for muligheder, som jeg ofte ikke kan sige nej til."

Hvordan gjorde du?

"Jeg blev kontaktet af redaktioner, som var klar over, at jeg arbejder i Oslo og kunne dække for aktuelle udenlandske medier. Siden er det vokset til at være flere redaktioner og flere lande."

Hvilke erfaringer har du med salg af artikler til udenlandske medier.

"Udelukkende positive. Det vigtigste jeg har erfaret er, at kontakten til udenlandske medier åbner to vigtige døre. Det giver mulighed for at tjene penge på et andet marked end det lokale i Oslo og Norge, men det vigtigste er, at ens kontaktnet vokser hurtigt til områder, som jeg normalt ikke vil have adgang til"

SUNE ENGEL RASMUSSEN, dansk journalist bosat i Kabul. Sælger til The Guardian, The Economist, Foreign Policy, The New Republic og Al Jazeera America.

Hvorfor begyndte du at sælge til udlandet?

"Jeg synes ofte, at danske medier, til trods for, at de er proppet med talentfulde journalister, har et lidt snævert perspektiv på udenrigsstof. For en udenrigskorrespondent som mig er der simpelthen større spændvidde, hvis jeg skriver til internationale medier."

Hvordan gjorde du?

"Da jeg læste på Columbia Universitet  fik jeg mange kontakter, som jeg senere har kunnet bruge til at pitche historier på forskellige medier. Siden var jeg så heldig at blive anbefalet af The Guardians korrespondent til at overtage efter hende, da hun forlod Afghanistan. Generelt fungerer det sådan, at jo flere artikler, man har skrevet for respektable medier, des lettere er det at få sine pitches taget alvorligt af redaktører."

Hvilke erfaringer har du med salg af artikler til udenlandske medier

Jeg sælger det meste af mit arbejde til internationale medier. Generelt har jeg været heldig at arbejde med gode redaktører. Det er selvfølgelig også tilfredsstillende at blive læst bredt, af et internationalt publikum, så jeg har i det store hele haft rigtig gode erfaringer med at arbejde internationalt.

STEEN REDDER, dansk videojournalist og illustrator. Sælger til flere norske og svenske medier.

Hvorfor begyndte du at sælge til udlandet?

"Det var en af mine norske kollegaer der kontaktede mig og foreslog, at vi skulle sælge noget i Norge. Den idé var jeg med på med det samme. Jeg synes generelt, at det er oplagt for freelancere at sælge til de nordiske lande. Mange sidder isoleret og vil med fordel kunne udvide deres afsætningsmuligheder."

Hvordan gjorde du?

"Vi lavede en teaser som kombinerer video, illustration og dokumentarisk materiale for den norske avis Dagbladet. Det blev en succes og den slags spreder sig hurtigt, så det har gjort det nemmere at kontakte andre medier, i Norge og senere også i Sverige, men sandelig også i Danmark."

Hvilke erfaringer har du med salg af artikler til udenlandske medier

"Både danske og udenlandske medier er interesseret i noget, der er anderledes end mainstream. Det handler om at pitche noget som har almen interesse, men som bliver formidlet på en anderledes kreativ måde. Generelt gælder det om at tænke utraditionalt og finde sin egen stil."

Fandt du den information du søgte

Dette er ikke en kontaktformular, men feedback til indholdet på siden.
Søger du svar på et konkret spørgsmål? Ring til DJ på tlf. 3342 8000 eller skriv til dj@journalistforbundet.dk