12 tips til dig, der overvejer en tilværelse som udlandsfreelancer
Med disse gode råd i bagagen er du godt på vej til succes i udlandet.
Af Jens Anders Wejsmark Sørensen, Amsterdam
- Gør det ikke halvt, når du flytter ud. Har du fx registreret firma i Danmark, så flyt det til dit nye land. Og få fra starten en lokal revisor/bogholder med stort kendskab til freelancere og små virksomheder i dit nye land. Det er alle pengene værd.
- Find en arbejds- og forretningsmodel, der fungerer bedst for dig i dit nye miljø. Og lad vær med at tænke på udlandsfreelanceriet som en kasse, hvor du absolut skal have opgaver fra 8-16 hver eneste dag, for at du er en succes.
- Find ud af, gerne inden du rejser ud, om der er lokale foreninger/organisationer, der kan hjælpe dig med at blive integreret, både på det personlige, og på det professionelle plan.
- Hvis du ikke allerede kan det lokale sprog, så sæt tid af i starten på at lære det. Brug også tid på at sætte dig ind i landets geografi, kultur og politik. Det er naturligvis en god idé at læse Turen går til …, men det er langt fra nok.
- Hold dig godt opdateret om, ’hvad der rører sig’ i dit nye samfund. Læs aviser, fagblade og nyhedssites. Og gør lige fra starten opmærksom på din tilstedeværelse – fx med indlæg på blog(s) og sociale medier. Du skal være ekspert på din nye by og dit nye land. Så er du også altid klar, når Danmarks Radio ringer!
- Start billigt ud, så du giver dig selv tid til at opbygge en bæredygtig forretning, og til at få et nyt netværk af kontakter – og naturligvis noget ’street credibility’. Medbring en eller to kunder i bagagen, så du har noget indtjening, mens du bruger tid på at komme i gang.
- Lad vær med at arbejde gratis, selvom det måske ’bare er at tale i telefon et par minutter’. Undgå så vidt muligt, at lave produktioner, der ikke i forvejen er aftalt med en kunde.
- Opbyg en lang kundeliste, så du får et bredt stofområde. Hav dog altid stor fokus på hver enkelt kunde, og husk at tage på charmetur, når du besøger Danmark.
- Hold linjen til ’dine’ redaktører varm. Lav fx en ugentligt nyhedsmail med tre-fire forslag til historier, du kunne tænke dig at lave. Send den eventuelt tidligt mandag, så skulle de ikke have andet, så ligger der noget fra dit område, når redaktioner møder ind.
- Bliv leveringsdygtig på mange forskellige platforme (tryk, radio, TV, web) – dermed øger du ligeledes dine muligheder for, at sælge samme historie til flere forskellige medier.
- Det er en god idé, at få opbygget et netværk af andre internationale korrespondenter. På den måde er du aldrig alene, og du har et netværk, der kan hjælpe dig med sikkerhed og med at finde ud af, hvordan man arbejder som freelancer i byen/landet. Og måske endda en henvisning fra tid til anden.
- Tilbyd dig som turguide for andre journalister, fagkunder etc. Bortset fra, at det kan være en god indtægtskilde, så giver det dig inspiration og nye kontakter til dit journalistiske arbejde.
Kilder: Anya Palm (Bangkok), Rasmus Bøgeskov Larsen (Kairo), Mathias Irminger Sonne (Berlin) og Jens Anders Wejsmark Sørensen (Amsterdam).