Etiske retningslinjer for influenter
De etiske retningslinjer skal sikre etisk observans, troværdighed og integritet i arbejdet som influent, herunder bl.a. også blogger og streamer. Enhver, som underlægger sig disse retningslinjer, har pligt til at sætte sig ind i indholdet og overholde de etiske retningslinjer samt den til enhver tid gældende lovgivning.
Baggrund for de etiske retningslinjer for influenter
Som influent har du stor indflydelse på dine følgere. Det betyder i praksis, at du bærer et stort ansvar for det indhold, du vælger at bringe på dine medieplatforme, uanset om der er tale om kommercielt eller ikke-kommercielt indhold. Af hensyn til din egen tryghed, og for at styrke din troværdighed over for dine følgere og samarbejdspartnere, er det vigtigt, du er din egen rolle og dit store ansvar bevidst og agerer herefter.
18 etiske retningslinjer for influenter
1. Du er en god rollemodel, der er bevidst om dit ansvar som influent. Derudover er du ekstra opmærksom på dit indhold, hvis du har mange følgere under 18 år
2. Du holder en god digital tone
3. Hvis du omtaler andre kritisk i dit indhold, giver du dem mulighed for at tage til genmæle
4. Du skal markere fotorealistisk video, foto eller realistisk lyd, der er genereret med AI. Såfremt du bringer AI genereret tekst, du ikke selv har efterredigeret væsentligt, skal dette også markeres
5. Hvis du retoucherer dine billeder, så det ændrer en krops facon, størrelse eller hud, skal du gøre dine følgere opmærksom på det. Har du mange følgere under 18 år, vil det gælde alt dit indhold, mens det ellers kun vil være dit kommercielle indhold, der er omfattet af bestemmelsen
6. Du er ansvarlig for, at de tal og statistikker, du videregiver om dine medieplatforme, er opdaterede og retvisende
7. Du indgår ikke kommercielle samarbejder om fødevarer med højt indhold af sukker, fedt og salt, hvis du har mange følgere under 18 år
8. Du indhenter tilladelse, fra alle der medvirker i dit indhold, og gør tydeligt opmærksom på, hvis det er kommercielt indhold
9. Hvis du deler indhold med børn på dine digitale medier, skal du altid overveje grundigt, om det er i barnets interesse. Hvis du har mange følgere under 18 år, 2 må du ikke vise børn under 15 år i noget af dit indhold, medmindre de indgår i en naturlig sammenhæng for at vise et produkt
10. Hvis børn under 18 år medvirker i kommercielt indhold, skal “Standardkontrakt for børns deltagelse i influenters kommercielle indhold” benyttes og arbejdsmiljøreglerne skal overholdes. Dette gælder uanset om der er tale om influenten selv eller medvirkende i indholdet
11. Du er bekendt med markedsføringsloven og dens til enhver tid gældende regler, og du overholder disse i dit arbejde
12. Du er ansvarlig for at formidle eller videreformidle korrekt information i dit indhold, på de medier, du anvender
13. Alle dine udtalelser om klima- miljø- og bæredygtighed skal kunne dokumenteres
14. Hvis du udgiver indhold om kosttilskud, skønhedsprodukter og fødevarer bringer du ikke udokumenterbare påstande om produktets egenskaber og dine egne resultater
15. Hvis du har mange følgere under 18 år, må du ikke vise indhold, der er uegnede for børn og unge under 18 år
16. Du må ikke vise indhold om gambling, lootboxes, skinbetting, hurtige investeringsprodukter m.v., hvis du har mange følgere under 18 år
17. Du indhenter tilladelse, inden du anvender andres materiale, og du krediterer ophavspersonen
18. Du tager ansvar for dine brugeres data og håndterer dem i overensstemmelse med lovgivningen på området
Hold dig opdateret
Tilmeld dig interesselisten og få nyhederne og informationerne om de etiske retningslinjer først.
Er du influent? Arbejder du med influencermarketing? Er du politiker eller bare ualmindeligt nysgerig på arbejdet med de etiske retningslinjer? Så tilmeld dig interessselisten her. Du kan med fordel tilmelde dig, hvis
- du allerede nu ved, du gerne vil være en del af mærkningsordningen og de etiske retningslinjer.
- du er nysgerrig, men uafklaret på om du vil være en del af mærkningsordningen og de etiske retningslinjer.
- du er interesseret i arbejdet om de etiske retningslinjer.
- er politiker, mediebureau eller på anden vis har en faglig interesse i arbejdet med de etiske retningslinjer, og ønsker at holde dig opdateret og modtage seneste nyt, især når mærkningsordningen går i luften.