Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

Etiske retningslinjer for bloggere og influenter

De etiske retningslinjer skal sikre etisk observans, troværdighed og integritet i arbejdet som blogger og influent. Enhver som underlægger sig disse retningslinjer bør kende og overholde indholdet af de etiske retningslinjer.

etiske retningslinjer for bloggere og influenter

Baggrund for de etiske retningslinjer for bloggere og influenter

Som blogger og influent har du stor indflydelse på dine læsere, og det betyder i praksis, at du bærer et stort ansvar i forhold til det indhold, du vælger at bringe på dine medier. Af hensyn til din egen tryghed, og i forhold til troværdigheden fra dine læsere og samarbejdspartnere, er det derfor vigtigt, at du er din egen rolle bevidst.

Hold dig opdateret ved at tilmelde dig interesselisten her!


13 etiske retningslinjer for bloggere og influenter

1. Du er bekendt med markedsføringsloven og dens gældende regler, og du overholder disse i dit arbejde.

2. Du har et medansvar for at bringe korrekt information på dine medier.

3. Du gør andre personer opmærksomme på, hvis de medvirker i kommercielt indhold på dine medier.

4. Du indhenter tilladelse, inden du anvender andres materiale i dit indhold, og du krediterer ophavsmanden. 

5. Du holder en god digital tone.

6. Du er din målgruppe bevidst, og derudover tager du et ekstra hensyn, hvis du har mange følgere under 24 år.

7. Du giver andre mulighed for at tage til genmæle ved kritisk omtale af dem på dine medier.

8. Du tager ansvar for dine brugeres data og holder dig opdateret på lovgivningen på området.

9. Du er ansvarlig for at de tal og statistikker, du videregiver om dine medier, er opdaterede og retvisende.

10. Du skal gøre opmærksom på retoucherede billeder, som ændrer proportionerne på din krop, hvis du har mange følgere under 24 år.

11. Mængden af omtale fra nuværende og tidligere annoncører fylder ikke uforholdsmæssigt meget i dit øvrige indhold.

12. Ved kommercielle samarbejder om kosttilskud og skønhedsprodukter, kommer du ikke med udokumenterbare påstande om dine egne resultater.

13. Du laver ikke kommercielle samarbejder vedrørende kosmetiske indgreb, hvis du har mange følgere under 24 år.

 

Hold dig opdateret

Tilmeld dig interesselisten og få nyhederne og informationerne om de etiske retningslinjer først.

Er du influencer? Arbejder du med influencermarketing? Er du politiker eller bare ualmindeligt nysgerig på arbejdet med de etiske retningslinjer? Så tilmeld dig interessselisten her. Du kan med fordel tilmelde dig, hvis

- du allerede nu ved, du gerne vil være en del af mærkningsordningen og de etiske retningslinjer.

- du er nysgerrig, men uafklaret på om du vil være en del af mærkningsordningen og de etiske retningslinjer.

- du er interesseret i arbejdet om de etiske retningslinjer.

- er politiker, mediebureau eller på anden vis har en faglig interesse i arbejdet med de etiske retningslinjer, og ønsker at holde dig opdateret og modtage seneste nyt, især når mærkningsordningen går i luften.

Tilmeld dig interesselisten her!

Fandt du den information du søgte

Dette er ikke en kontaktformular, men feedback til indholdet på siden.
Søger du svar på et konkret spørgsmål? Ring til DJ på tlf. 3342 8000 eller skriv til dj@journalistforbundet.dk