Etiske retningslinjer for bloggere og influenter
De etiske retningslinjer skal sikre etisk observans, troværdighed og integritet i arbejdet som
blogger og influent. Enhver, som underlægger sig disse retningslinjer, bør sætte sig ind i indholdet og overholde de etiske retningslinjer.
Baggrund for de etiske retningslinjer for bloggere og influenter
Som blogger og influent har du stor indflydelse på dine læsere. Det betyder i praksis, at du bærer et stort ansvar for det indhold, du vælger at bringe på dine medieplatforme, uanset om der er tale om kommercielt eller ikke-kommercielt indhold. Af hensyn til din egen tryghed, og for at styrke din troværdighed over for dine følgere og samarbejdspartnere, er det vigtigt, du er din egen rolle og dit store ansvar bevidst.
14 etiske retningslinjer for bloggere og influenter
1. Du er en god rollemodel, der er bevidst om dit ansvar som influent. Og du er ekstra opmærksom på dit indhold, hvis du har mange følgere under 18 år.
2. Du er bekendt med markedsføringsloven og dens til enhver tid gældende regler, og du overholder disse i dit arbejde.
3. Hvis du er under 18 år, skal du altid benytte standardkontrakten for influenter under 18 år, når du indgår kommercielle samarbejder.
4. Du har et ansvar for at formidle korrekt information i dit indhold, på de medier, du anvender.
5. Du gør andre personer opmærksomme på det, hvis de medvirker i dit kommercielle indhold.
6. Du indhenter tilladelse, inden du anvender andres materiale, og du krediterer ophavsmanden.
7. Du holder en god digital tone.
8. Hvis du omtaler andre kritisk i dit indhold, giver du dem mulighed for at tage til genmæle.
9. Du tager ansvar for dine brugeres data og håndterer dem i overensstemmelse med lovgivningen på området.
10. Du er ansvarlig for, at de tal og statistikker, du videregiver om dine medieplatforme, er opdaterede og retvisende.
11. Du skal gøre opmærksom på retoucherede billeder, som ændrer proportionerne på din krop, hvis du har mange følgere under 24 år.
12. Du må ikke vise indhold om gambling, lootboxes, skinbetting m.v., hvis du har mange følgere under 18 år.
13. Ved kommercielle samarbejder om kosttilskud og skønhedsprodukter bringer du ikke udokumenterbare påstande om dine egne resultater.
14. Du indgår ikke kommercielle samarbejder om kosmetiske indgreb, hvis du har mange følgere under 24 år.
Hold dig opdateret
Tilmeld dig interesselisten og få nyhederne og informationerne om de etiske retningslinjer først.
Er du influent? Arbejder du med influencermarketing? Er du politiker eller bare ualmindeligt nysgerig på arbejdet med de etiske retningslinjer? Så tilmeld dig interessselisten her. Du kan med fordel tilmelde dig, hvis
- du allerede nu ved, du gerne vil være en del af mærkningsordningen og de etiske retningslinjer.
- du er nysgerrig, men uafklaret på om du vil være en del af mærkningsordningen og de etiske retningslinjer.
- du er interesseret i arbejdet om de etiske retningslinjer.
- er politiker, mediebureau eller på anden vis har en faglig interesse i arbejdet med de etiske retningslinjer, og ønsker at holde dig opdateret og modtage seneste nyt, især når mærkningsordningen går i luften.