Gå til hovedindhold
Bliv medlem

Twitter elsker tv

Seerne bruger i stigende grad Twitter til at udtrykke deres meninger om det, de ser i tv og til at skabe fællesskaber omkring det. For tv-producenterne er det en udvikling, der kan udnyttes strategisk. Både til at reklamere for programmerne, give dem et længere liv og til at skabe mere loyale seere.

I 2012 blev der skrevet 2000 tweets under finalen i X Faktor på DR. I 2013 var det tal steget til 6000. Den udvikling beskriver en tendens i rivende udvikling, hvor seerne bruger twitter aktivt, mens de ser tv. Og hvis de er rigtig dedikerede, bruger de også Twitter både før og efter programmet.

I det hele taget tager danskerne i stigende grad Twitter til sig og bruger mediet til at udtrykke holdninger, debattere og dele viden om de emner, som optager dem. Kommunikationsbureauet Bysted har foretaget en kortlægning af det danske Twitterlandskab, Twittercensus.dk. Ifølge dem er det primært inden for områderne "teen", "sport", "kendis/medier" og "samfund/politik", at samtalerne syder på Twitter.

Tænk det ind i programmet

Brugernes optagethed af ’den anden skærm’ (læs mere om begrebet Second Screen her) er en udvikling, som kan udnyttes strategisk af tv-kanaler og –producenter, mener to eksperter i sociale medier, selvstændig kommunikationskonsulent, Susanna Rankenberg og digital seniorådgiver i Bysted, Mikkel Noe Westh. De er enige om, at alt for få danske tv-kanaler udnytter potentialet i Twitter, som i langt højere grad kunne tænkes strategisk ind i forskellige typer af programmer. 

- Engang var der så få kanaler, at folk altid så det samme. Så kunne man jo snakke med sin kæreste og kollegaer om det. Men i dag er udbuddet så stort, at fællesskabet omkring det, vi ser, ofte er med nogen helt andre - og en meget mere spredt gruppe. Så i stedet mødes vi om programmerne under et hashtag (emneord) på Twitter og diskuterer med alle de andre, der ser netop det program, forklarer Mikkel Noe Westh.

Og når en gruppe på Twitter først begynder at tale om noget, følger mange andre ofte med. Og pludselig kan et emne eksplodere og sprede sig til tusinder og atter tusinder. 

- Den helt åbenlyse fordel ved at få folk til at tweete om et program er, at det er gratis reklame. Men der er også mange andre fordele, blandt andet at du skaber mere loyale brugere. Mange tv-shows har det med seermæssigt at eksplodere ved de første udsendelser, men så falder seertallet. Hvis du bruger Twitter aktivt til at give folk noget om programmet, de kan tale om imellem programmerne, så kan du fastholde deres interesse i længere tid, siger Mikkel Noe Westh. 

Den helt åbenlyse fordel ved at få folk til at tweete om et program er, at det er gratis reklame. Men der er også mange andre fordele.

De to eksperter peger også på, at man ved at se på, hvad folk taler om på Twitter kan skabe en kontakt og en samtale med seerne, der skaber en enorm loyalitet. Man kan som tv-kanal også få en værdifuld viden om sine seere. En viden, som man kan bruge til at dreje sit show undervejs (A la: Mange af jer var kede af at Jakob blev stemt ud, nu kommer ham på besøg/I var vilde med Signes kjole, så den får hun på igen i finalen), hvilket får seerne til at føle medejerskab og dermed engagement.

Kan man tweete om Hammerslag og Matador?

Ifølge de to eksperter er nogle programmer mere oplagte at tweete om end andre. De mest oplagte er programmer med masser af muligheder for at have holdninger som f.eks. Paradise Hotel (#ParadiseHotel). Også liveprogrammer som X-Faktor. Men i princippet kan man tweete om alt – det er bare ikke alt, der har lige stor potentiale. 

- Folk tweeter typisk om det, vi kalder for ”OMG-moments”. F.eks. når nogen bliver stemt hjem i X Faktor, og der kan man virkelig få folk til at engagere sig. Så vælter det ind med ”ååååh neeej” og den slags. Men det behøver ikke være live og dramatisk - egentlig tweeter folk jo bare om alt, hvad de finder interessant at tale om, ligesom samtaler opstår ude i den virkelige verden. Der bliver faktisk tweetet meget til Matador (#matadordk), siger Susanna Rankenberg.

Folk tweeter typisk om det, vi kalder for 'OMG-moments'. F.eks. når nogen bliver stemt hjem i X Faktor, og der kan man virkelig få folk til at engagere sig.

Netop for at undersøge bredden af de programtyper, man kunne få folk til at tweete om, prøvede Susanna Rankenberg at skabe et Twitter-hype om boligprogrammet Hammerslag, som går ud på at gætte prisen på forskellige typer af boliger. På TWitter fandt hun hashtagget #hammertweet og begyndte sammen med en veninde at tweete om programmet for at se, om hun kunne få gang i en samtale. 

- Folk synes, det var lidt skørt, men det kunne sagtens lade sig gøre at finde noget at tweete om. Det kan man jo om alle programmer, hvor der er noget på spil. Det er der også i hammerslag – f.eks. der hvor prisen skal gættes. Der er også masser af muligheder for, at man kan udtrykke holdninger:  "Tjek lige farven på væggen, den er cool” eller ”Kæft de har dårlig stil, se lige det køkken”, griner hun. 

Sådan bruger du Twitter strategisk til tv

Før du begynder:
Twitter egner sig bedst til programmer, som store live-events, såsom melodi grand prix, sportsbegivenheder og den slags. Men kan også bruges til andre typer af programmer. Twitter egner sig også godt til programmer, der vender fast tilbage. Serier eller faste shows. 

Hvis der er en kendt person med i det program, som du gerne vil skabe Twitter-aktivitet omking, så få den person til at tweete om programmet. Især hvis personen har mange følgere. Så spreder budskabet sig hurtigt, og al erfaring viser, at hvis folk først er fan af en person, så bliver de også fans af de programmer, personen optræder i.

Find din målgruppe på Twitter. Følg dem og lær, hvordan de kommunikerer. Brug den læring til at finde den stil, du selv skal kommunikere med på Twitter. Hvis der ikke er en kendt person med i programmet, eller personen ikke er på Twitter og har mange følgere, så tag eventuelt kontakt til en person på Twitter, som er i din målgruppe, og som har mange følgere. Lav et samarbejde med personen om, at han/hun tweeter om dit program.

Inden du opretter et hashtag for dit program, så undersøg, om der allerede eksisterer et, der har samme emne. Hvis du opretter #hammertweet og begynder at bruge det, mens folk faktisk allerede twitter om Hammerslag på #hammersnak, så kommer du slet ikke ind i deres samtale - og du ser fjollet ud helt alene på dit selvopfundne hashtag.  Samtidig bliver det meget sværere at holde styr på, hvor samtalen er. Så: Det er vigtigt at man indgår i de samtaler, der eksisterer - og ikke forsøger at være reklamesmart med at få samtaler på et “kunstigt” hashtag.

Når du er i gang:
Se på din indsats på Twitter som langsigtet og seriøs. Når du først har fået en masse følgere på f.eks. #hammertweet, så skal du vedblive at bruge det, så det ikke bliver en død ende, og folk føler sig snydt.

Når du tweeter om programmer, så sørg for, at der hele tiden er nogen i den anden ende. Særligt omkring programmets peaks. Lyt til følgerne og svar på deres spørgsmål.

Brug Twitter til at give dine følgere noget særligt. Giv dem et indblik i programmet, de ellers ikke ville få. Information om stjernene eller en følelse af at komme lidt bag kulisserne. 

Du kan godt opfordre folk til at tweete ved at sætte dit hashtag på skærmen eller andre steder, hvor målgruppen ser noget om programmet. Men det skal du kun gøre, hvis du ved, at størstedelen af målgruppen for programmet faktisk er bekendte med Twitter. Ellers kan det virke lidt fremmedgørende.

Få nogen, der er dedikerede og forstår sociale medier, til at styre dine sociale medier. Sørg generelt for, at du har et fast team, der står for en vedholdende indsats på sociale medier. På den måde fremstår det mest professionelt, og du får mest muligt ud af det.

Mange er så bange for at fejle på sociale medier. Men det skal man ikke være. Vi kan alle sammen lave brølere, og man kan jo bare erkende det og sige undskyld.
Kilder: Mikkel Noe Westh og Susanna Rankenberg

Er du interesseret i et kursus i "Second Screen" tilbyder DMJX lige nu fire master classes om emnet

Kommentarer