Gå til hovedindhold
Bliv medlem

"TV-Revolutionen" vil ændre branchen indefra

Tv bliver meget bedre, hvis dem, der laver det, har det godt. Det er i korte træk budskabet fra TV-Revolutionen. En gruppe af anonyme ansatte i tv-branchen, der er gået sammen i kampen for at få skabt bedre arbejdsforhold i branchen på tværs af faggrupper som journalister, klippere, fotografer, castere, lydfolk m.fl.

Måske har du hørt om TV-Revolutionen? Ellers kommer du nok til det. Indtil videre har gruppen tiltrukket sig opmærksomhed i tv-branchen bl.a på årets TV-Festival. Her blev to af gruppens sketches om arbejdsmiljø vist i debatsessionen ”Producenterne i den varme stol”, og der blev delt flyers rundt til de mange hundrede deltagere.

Budskabet på dem handlede overordnet om, hvor meget tv-ansatte elsker at lave tv - men også om hvor meget de knokler: ”Vi glemmer frokosten, dropper timeregistreringen og knokler igennem dag, aften og nat. For det er så fedt at lave tv… ”
Og ikke mindst kernebudskabet: ”Men vi taler aldrig om urimelig produktionskrav. Om alt for korte deadlines og urealistiske planer. Vi taler aldrig om dårlige vilkår, stress og manglende barsel. For vi vil så gerne lave tv. Men vi er ved at være trætte… ”.

Gruppen har desuden oprettet en Facebook-side, der i skrivende stund har fået over 1100 likes.

Stilen i TV-Revolutionens kampagne er bevidst ikke ”klagende”, men snarere humoristisk – eller måske endda satirisk. ”It’s funny because its true”, som en af kommentarerne til gruppens videosketch om ”Praktikantens kometkarriere” meget rigtigt beskriver det. For projektet handler nemlig ikke om surt brok, men om at kaste lys over de arbejdsmiljøudfordringer, der er i branchen – og så fikse dem.


”Men er der ikke noget galt i den her branche…? ”

Det startede egentlig med en mail, der blev sendt til ca. 25 mennesker. Dygtige, erfarne mennesker i tv-branchen. Der stod i korte træk noget i retning af ”Hej med jer. Vi har arbejdet sammen engang, og jeg synes I er hamrende dygtige: Men er der ikke også noget galt i her branche – og skal vi ikke mødes og diskutere det? ”  

Det er klipperen Maja Reinhold, der fortæller historien. Hun er den 2. person fra gruppen, der står frem med navn og fortæller. Resten er stadig anonyme. Både fordi, de er nervøse for, at deres problematisering af arbejdsforholdene kan gå ud over deres jobmuligheder, men også fordi, at for dem er sagen vigtigere, end hvem der står bag.

Den første, der stod frem, var Michelle Mantley, der er redaktionschef på et produktionsselskab. I et interview i Journalisten fortæller Michelle Mantley, hvordan hun selv har været ramt af stress og depression, ligesom hun har set kolleger tabe håret af stress eller dagligt bryde grædende sammen. 

”Men der var ingen, som greb ind, før det var for sent,” forklarer Michelle Mantley til Journalisten om sin baggrund for at starte TV-Revolutionen. For i tv-branchen taler man sjældent om problemerne på produktionerne. Meget ofte fordi, det er der ikke tid til. Man evaluerer og debriefer heller ikke. For det er der heller ikke tid til. 

”Man ophober bare og strammer sig an til næste gang”, som Maja Reinhold forklarer det.

Maja Reinhold har også været nede med stress, men understreger, at hun har været i branchen siden 1997, så det er ikke fordi, hun var ny og urutineret, at hun gik ned. Hun pressede simpelthen bare sig selv for meget. 

”Og når man er under hårdt pres og knapt kan følge med, har man en tilbøjelighed til at bebrejde sig selv og føle sig utilstrækkelig. Man tænker, om det bare er en selv, der har det sådan her og ikke kan tåle mosten. Så da den der mail landede, og vi begyndte at snakke sammen… ja, det lyder åndssvagt, men jeg blev bare så lettet. Som i YES, der er andre end mig, der har haft det sådan.” 

Det er dog på ingen måde alle i TV-Revolutionen, der har haft stress. De fleste af dem er gået med i initiativet, fordi de mener, at godt arbejdsmiljø i tv-branchen er en vigtig og nødvendig sag at kæmpe for. 

For hvis der er noget, der kendetegner folk, der arbejder i tv-branchen, så er det en kæmpe kærlighed til faget og produktet – men kærligheden er under pres af et tårnhøjt produktionspres, skæve arbejdstider og usikre ansættelsesforhold. Noget der blev konstateret i en arbejdsmiljøundersøgelse blandt medlemmerne fra Dansk Journalistforbund tidligere på året. Derfor er ’drivet i gruppen også kæmpestort’, som Maja Reinhold beskriver det. For tv bliver bare så meget bedre, hvis dem, der laver det, også har det godt er gruppens budskab. 
”Og det må broadcasterne vel også være interesserede i?” siger Maja Reinhold.

Ikke surt brok – bare bedre tv

Ændringerne kommer dog ikke ved at lukke øjnene for realiteterne, stramme deadlinesene endnu mere og betale urealistisk lidt for programmerne. Konkrete problematikker, som TV-Revolutionen forsøger at skabe et legitimt rum til at tale om i.

”Det er vigtigt at understrege, at det her ikke er surt brok. Vi vil virkelig gerne være konstruktive. Og vi mener, at vi med nogen få ændringer på fx planlægningssiden – gratis – ville kunne skabe bedre arbejdsforhold og dermed også bedre tv. Dét vil vi gerne i dialog om, ” siger Maja Reinhold.
Få ændringer på fx planlægningssiden – gratis – ville kunne skabe bedre arbejdsforhold og dermed også bedre tv.

Opfordringen til dialog retter sig mod både broadcasterne: DR, TV2, TV3 og SBS - og de private produktionsselskaber og interne leverandører fx i DR-systemet. For problemerne ligger begge steder, forklarer Maja. 

”Vi mener, at broadcasterne også har et ansvar for at sikre, at dem, der leverer til dem, har ordentlige arbejdsvilkår. Dvs. de enkelte medarbejdere, der udfører det konkrete stykke arbejde - selvom de er ansat i produktionsselskaberne. Omvendt ville det også være ønskeligt, hvis producenterne turde sige fra over for broadcasternes urealistiske budgetter og produktionsplaner. For at passe på arbejdsstyrken. Og til sidst man kunne jo sige, at medarbejderne også burde sige fra over for de dårlige betingelser. Men det er jo så det, vi gør nu gennem TV-revolutionen”.

Hvordan kommer vi videre?

TV-Revolutionen har blandt andet 9 punkter, de mener, der kan arbejdes på, og har lagt punkterne ud til afstemning på deres Facebook-side. De punkter, der har fået flest stemmer er: 

  1. Afspadsering eller ekstra løn for overarbejde. 
  2. Længere ansættelsesperioder. 
  3. Realistiske budgetter og produktionsplaner. 

(OBS: Se alle afstemningsresultaterne i bunden af artiklen.)

Et af de første og vigtigste initiativer for gruppen lige nu er, at de har inviteret producenterne til at være med i en arbejdsgruppe på tværs af selskaber. 

”Det er vigtigt, at samarbejdet går på tværs af selskaber, for problemerne går jo også på tværs, alle produktionsselskaber oplever, at pressede medarbejdere der sygemelder sig, så det må jo også være i deres interesse, at vi får kastet lys over problemerne og begynder at gøre noget ved det” understreger Maja Reinhold og tilføjer, at fire private produktionsselskaber indtil videre har sagt ja til at være med i gruppen. Og i TV-revolutionen håber på, at mange flere vil melde sig.

Det er vigtigt, at samarbejdet går på tværs af selskaber, for problemerne går jo også på tværs
Udmeldingen fra Producentforeningen er til gengæld mere uklar. Direktøren for foreningen, Klaus Hansen sagde onsdag i en artikel i Journalisten, at han ikke genkender de problemer, som TV-Revolutionen beskriver, og at han gerne have mere substans i forhold til problemstillingerne, før han kan tage stilling. Efterfølgende skriver Thomas Heurlin, der sidder i Producentforeningens bestyrelse, dog på TV-Revolutionens Facebook-væg. ”Jeg synes at man skal bide mærke i at vi i Producentforeningen velkommer dialogen - vi kender godt problemerne, og vil gerne handle og finde løsninger sammen. ”

Og hvad siger fagforeningen?

TVGruppen er specialgruppe i Dansk Journalistforbund for alle de faggrupper, som TV-Revolutionen retter sig mod. Her man længe haft fokus på trivslen i branchen, og derfor glæder formanden for TVGruppen sig meget over initiativet. Især fordi, det kommer fra dem, det hele handler om:

"I TVGruppens bestyrelse genkender vi alle de problemer, som TV-Revolutionen peger på. For der er meget stress i branchen, og næsten alle oplever, at blive presset af urealistiske produktionsplaner og budgetter," siger Nicolai Würtz, der er formand for TVGruppen.
Vi er så gode til at udvikle programmer. Nu er tiden kommet til, at vi også skal udvikle vores processer. Og han har også en forklaring på, hvad stressproblematikken udspringer af:

"Det er desværre ikke så underligt. Både chefer, redaktører og medarbejdere i TV-branchen brænder for at lave gode programmer, og derfor rager ambitionerne ofte langt ud over, hvad kanalerne betaler for. Det ved producenterne alt om, men det er svært at lave om på," siger han.
For Nicolai Würtz er TV-Revolutionen en del af løsningen. For ligesom Maja Reinhold mener han, at man er nødt til at tale åbent og ærligt sammen om problemerne på tværs af produktionsmiljøet, hvis de skal løses.

"Vi er så gode til at udvikle programmer. Nu er tiden kommet til, at vi også skal udvikle vores processer, så vi kan lave godt tv med mindre stress og pres. Derfor støtter vi TV-Revolutionen og den dialog med både producenter og broadcastere, som er ved at komme i gang," slutter Nicolai Würtz.

Kommentarer