TV er en truet dyreart – ideudvikling er redningen
For en håndfuld år siden var Danmark leverandør af tv-formater, der gik deres sejrsgang internationalt. Men nu overhales vi i stor stil af naboerne i Norge og ikke mindst af Israel, som brager igennem med kreative formater. Ideudvikling er derfor hovedtema på årets TV-festival. Især fordi tv-kiggeri for første gang nogensinde er en uddøende beskæftigelse.
”Power your ideas” er mottoet for årets TV-Festival. Og det er ikke bare fordi, at det altid er sjovt at mødes om nye ideer og høre om dem, der gør det godt. Det er tvingende nødvendigt for den danske tv-branche at komme tilbage i udviklingssporet. For vi er faldet bagud på udvikling af nye formater og programmer herhjemme, fortæller Thomas Breinholt, der normalt er fakta- og dokumentarredaktør på DR, og som desuden er formand for TV-Festivals programudvalg de næste to år.
- For 5-10 år siden lavede i her i Danmark flere programformater, der slog igennem internationalt. F.eks. ”Den store klassefest”, ”Grib mikrofonen”, ”Fornemmelse for Mord” og ”Venner for livet”. Der var en stor iderigdom, som siden hen er kølet meget ned, og andre lande har taget førertrøjen, siger Thomas Breinholt.
Han fremhæver især Sverige, Holland og Israel som lande, der er helt fremme. Den stærkeste spiller i Israel hedder Keshet og er selskabet bag den israelske serie Prisoners Of War, som blev til den amerikanske storsucces Homeland. Også i Sverige markerer produktionsselskabet Elk med formatguruerne Jock Millgårdh og Mattias Olsson sig. De sidste to står bag programmerne ”All Stars", "Hollywoodfruer" og "Det Perfekte Minut", som alle har fået international succes. Olsson og Millgårdh kommer begge til TVFestival.
Parat til at klippe kablet
Netop tv-formater, der kan holde seernes øjne klistret godt fast til de store kanaler er i høj kurs, for aldrig nogensinde har den yngre generation været mere uinteresseret i, hvad tv-stationerne disker op med. De tænder ganske enkelt ikke for tv’et, for de vil hellere se streaming-tv på nettet som Netflix og Viaplay, der endda selv er begyndt at producere deres egne serier – f.eks. Netflix’ populære House of Cards.
En ny undersøgelse, som YouGov har foretaget for trafikavisen Metroxpress, viser, at 16 procent af danskerne overvejer at opsige deres tv-abonnement til fordel for udelukkende at streame film og tv-serier. I USA kalder de fænomenet 'cabel-cutting', hvor folk forlader de store tv-udbydere.
Risikovilligheden skal op
Sløjheden i den danske kreativitet, når det kommer til både format- og programudvikling, tilskriver Thomas Breinholt en udvikling, hvor udenlandske produktionsselskaber har opkøbt de danske produktionsselskaber og derfor har været fokuserede på at føre deres egne programformater ud i livet. Samtidig har økonomisk krise gjort det mere oplagt at satse på sikre formater frem for kreativitet hos broadcasterne.
Broadcasterne er dog nu så opmærksomme på ide-fattigdommen, at de nu vil satse på mere egenudvikling. Samtidigt skal fremtidens formater også tilpasses alle de nye platforme.
- Streaming-tjenesterne er en konkret og seriøs udfordring lige nu. Så vi skal passe på, vi ikke vågner op som musikindustrien om nogen år og tænker HOV! – og så er folk væk. Så på årets TV-festival skal vi arbejde rigtig meget med udvikling. Vi skal fokusere på, hvad der skal til for at være innovativ, og det gør vi ved at dem, der gør det godt, kommer og lærer fra sig.
Kommentarer