Sådan tjener du penge på youtube-tv
Engang var Youtube bare for sjov. I dag er Youtube en stor forretning for masser af tv-producenter, private som professionelle. Og den populære videotjeneste kan også blive en forretning for dig, lover en af de mest succesfulde kommercielle Youtube-producenter.
Vi har alle hørt historier om folk, der er blevet millionærer på at lave tv om sig selv fra deres soveværelse. Men Youtube er mere end blot "et stort ego-fuck”, hvor teenagere kan skabe deres egen '15 minutes of fame' og med lidt held finde vej til stjernerne – det er en seriøs forretning, understreger Justin Gayner, stifter af den britiske underholdningssite og kanalnetværk, ChannelFlip.
Et væld af målrettede nichekanaler om alt fra havenisser og kendisfrisurer til videnskab og finans er vokset frem på Youtube de senere år, og de har hundredetusindvis af seere. Og seere betyder annoncemuligheder, og annoncemuligheder betyder penge.
Det har Channelflip i den grad opdaget, og det er i dag deres forretningsmodel. Channelflip er en del af den internationale Shine Group, som fx står bag kendte formater som Master Chef, og som også ejer produktionsselskabet Metronome. Men Channelflip laver udelukkende indhold til digitale kanaler og står bag en lang række produktioner på Youtube, som med deres egne ord er ”brandvenlige”. Dvs. at alt indholdet brandes og/eller sponsoreres af forskellige annoncører, og det tjener Channelflip absolut ikke ringe på. Men det er heller ikke sært, når kanalen f.eks. var en del af lanceringen af det populære spil Skyrim, der indtil videre er set af 16 millioner på Youtube – eller Youtube-only serien The Proxy, som er sponsoreret af Dell og har Youtube-stjernen Ashens i hovedrollen.
Og netop Youtube-stjernerne er en vigtig ingrediens for udnyttelse af Youtube til kommercielle formål. Channelflip har indkredset dem og forstår at bruge deres popularitet strategisk i form af kommercielle samarbejder.
Går efter inddragelse og ungdom
I det hele taget er det vigtigt at forstå, hvad medier er, og hvad brugerne af det vil have ud af det, forklarede Justin Gayner til årets TvFestival, hvor han kom for at give sine gode råd til, hvordan danske tv-producenter kan tjene penge på Youtube.
- De unge er dem, der primært bruger Youtube, og de kan godt lide at føle, at de er en del af historien, og Youtube er netop velegnet til at styrke den fornemmelse, fordi man kan have en samtale om det, man ser og endda være med til selv at forme indholdet, forklarede Justin Gayner.
En vigtig mekanisme er den måde, folk passioneret samles på Youtube om et emne eller en person
En vigtig mekanisme, Gayner fremhæver, er den måde, folk passioneret samles på Youtube om et emne eller en person. Fx netop førnævnte Ashens, der i længere tid har drevet sin egen Youtube-kanal, der har ca. 280.000 seere per video, han lægger ud. Ham har Channelflip allieret sig med i en række projekter, og fansene følger ham trofast. Senest har Channelflip og Ashens skaffet 75.000 dollars til et filmprojekt via crowdfunding.
Ashens spurgte sine fans, om de ville donere penge, så han kunne lave filmen, og det ville de. Det er der blevet en spillefilm ud af, der selvfølgelig kun kan ses på Youtube. Brugerne har på den måde været med til at skabe en film med deres yndlings Youtube-stjerne i hovedrollen, Ahshens får lov at lave en film (og tjener penge) – og Channelflip får alle de lækre annonceindtægter. Win, win, win.
Brug netværket
Når Channelflip skal skabe hype om deres videoer, undersøger de Youtube for emnefællesskaber og for personer, der kan bruges til at eksponere videoerne for et bredere publikum. - Vi arbejder meget med cross promotion af vores kanaler. Det foregår på den måde, at vi flytter folk rundt på kanalerne, så vi får et større publikum, fortæller Justin Gayner.
Samarbejdet med de andre Youtube-kanaler og personligheder er baseret på en procentuel deling af reklameindtægterne. Den andel af indtægterne, som samarbejdspartneren får, afhænger af, hvor populær han/hun i forvejen er på Youtube, forklarer Gayner. Det er ikke unormalt, at en populær Youtube-kanal kan tjene 10-20.000 dollars på at promovere sponsoreret indhold for en virksomhed.
Kan man trænge igennem?
Og det er faktisk næsten umuligt ikke at finde et emne, der ikke allerede bliver dækket på Youtube - med større eller mindre succes. Spørgsmålet er så, hvordan man selv skaber noget indhold, der kan trænge igennem indholdskakofonien – og blive set.
Ingredienser til succes er på mange måder de samme, som når man laver almindeligt tv. Man skal finde et emne, der kan undeholde eller gøre folk klogere og/eller man skal finde en særlig person, der er god til at tiltrække folks opmærksomhed, og som folk kan engagere sig i. Men det vigtigste, man skal huske på Youtube, er, at folk er unge, og at de gerne vil deltage. Og så skal man ikke mindst udnytte, at folk er vilde for at lære noget, understreger Justin Gayner. Han fremhævner den populære Youtube-kanalen VSauce, der svarer på spørgsmål som ”Hvorfor keder vi os” og ”Hvorfor klapper vi”.
Men det vigtigste, man skal huske på Youtube, er, at folk er unge, og at de gerne vil deltage.
Men spørgsmålet er, om vi overhovedet har brug for mere indhold på Youtube, reflekterer Justin Gayner – for der er immervæk så enorme mængder, at det ville tage det meste af et liv at se det, der allerede er. Og oven i det har vi Netflix, dvd’er, spil og meget mere.
- Måske er det, vi trænger til, i virkeligheden nogen, der kan hjælpe os til at finde ud af, hvad vi skal bruge vores tid på. Måske er der en mulighed for at skabe sig en rolle som dem, der kvalitets- og indholdssikrer, så folk finder det, de vil se.
Sådan kommer du selv i gang
Det smarte ved Youtube er, at du ikke skal tænke på noget som helst teknisk. Youtube leverer hele platformen og de gode muligheder for at distribuere dit indhold. Du skal bare levere indholdet, finde annoncørerne og samarbejdspartnerne.
Det skal du huske på - ifølge Justin Gayner:
- At publikum er ungt
- At de gerne vil være med
- At du skal lave en strategi for, hvordan du vil sprede dit indhold. F.eks. gennem samarbejder.
- At folk ikke er meget for 30-sekundersannoncer i begyndelsen af en video. Tænk i branding eller sponsoreret indhold frem for klassiske reklamer.
- At det er smartest at lave videoserier frem for bare en enkelt video. En vedvarende indsats fungerer som regel meget bedre end et one shot.
- At det stadig fungerer bedst med korte video på 2-3 minutter.
- At Youtube i sidste ende ejer hele det system, dit indhold bor i og desuden har retten til at bruge dit indhold (læs mere om Brugervilkår og ophavsret her). Men hvis du kan leve med det, så kan du til gengæld få en forretning ud af det.
Kommentarer