Reinicke kåret som mest presset kanalchef
TV2 har tabt seere som aldrig før. DR flytter ritual-programmet TV-Avisen. TV3 er i benhård seerkamp med SBS. DR2 skal relanceres. Charlie og Zulu har smalle profiler, der gerne skulle vedblive holde seerne fast. Det lægger et stort pres på cheferne for de forskellige kanaler. Men hvem er den mest pressede kanalchef? Det spørgsmål blev stillet på årets TV-Festival
I en blanding af blanding af gameshow og partilederrunde blev kanalcheferne for hhv. TV2, DR, TV3, DR2 og TV2 Charlie/Zulu i år interviewet på TVFestival 2012. Der blev talt om den interne konkurrence kanalerne imellem, om forventningen til kanalernes nye programkoncepter og om det nye DR2. Et af de små gameshow-indslag under interviewet gik ud på at få de fem chefer til at svare på, hvem af dem, der var den mest pressede kanalchef. Svarene gav et interessant overblik over de udfordringer, de forskellige chefer hver især står med i 2012-13.
TV2’s akutte blødning
De fleste pegede på TV2s kanalchef, Keld Reinicke , som den mest pressede. TV2 har tabt 20% af seerne, efter kanalen 11. januar blev betalingskanal og indgik samarbejde med signal-leverandøren Boxer. Den akutte seerblødning anses nu for at være stoppet, men tabets størrelse kom bag på TV2 fortæller Keld Reinicke.
”Det, vi ikke havde set, var, at de husstande, som skulle skifte til det nye set up var folk, der elskede DR1 og TV2 og egentlig havde ikke brug for flere kanaler. Så fik de pludselig adgang til en masse andre kanaler alligevel, og ”Gud, næh, se!” . Og så er de selvfølgelig gået på opdagelse i de nye kanaler.”
Keld Reinicke forventer dog også, at nogle af seerne vender tilbage til folden igen, når de har færdigudforsket deres nye muligheder.
TV3 med SBS i haserne
Programchefen for TV3, Morten Mogensen, fik også en enkelt stemme for at være den mest pressede. Argumentationen var, at TV3 i Danmark konkurrerer langt hårdere med SBS end tidligere, især om de unge seere. I Sverige og Norge har den konkurrence eksisteret længe, men er nu for alvor også taget til i styrke i Danmark. Det skyldes blandt andet SBS’s benhårde satsning på populære programmer til den kommercielle målgruppe 15-50, som TV3 også går efter.
For første gang nogensinde har Kanal 5 i en periode i 2012 oplevet at være større end TV3, og det gør selvfølgelig indtryk, medgav Morten Mogensen. TV3 har ikke valgt at være en del af kanalerne i Boxer-pakken, men det mener Morten Mogensen ikke er en fejl.
”Nej, vi har en anden forretningsmodel. Og desuden fokuserer vi på at udnytte den profil og det gode indhold, TV3 har, til at lave godt tv – i stedet for at fokusere på, hvad konkurrenterne gør, og hvordan det går dem.”
Hvor man måske også kunne forvente, at TV3 havde overtaget mange af de seere, der siden januar er zappet væk fra TV2, så er det egentlig ikke tilfældet.
”Folk er nok sevet til mange forskellige kanaler,” lyder buddet fra TV3’s programchef.
På trods af den tiltagende succes for SBS, havde kanalen i år valgt ikke at deltage i TV-festivalen. Forklaringen lød, at ”TVFestival er TV2 og DRs festival, og at de kommercielle programmer ikke tilgodeses”.
DR2 i linedans
Den nye DR2 chef, Michael Thouber, fik også en enkelt stemme for at være presset, da han står over for at skulle relancere DR2 og dermed ændre ved et kanalkoncept, der i den grad har været populært og elsket hos seerne. Mange mener derfor, at det er mere end farligt at pille ved det. Thouber er dog overbevist om, at DR2's profil sagtens kan ændres til den nye profil som såkaldt ”aktualitetskanal”, uden at gå på kompromis med DR2s særkende.
”Nogen tror, DR2 nu skal til at konkurrere med News, men det skal kanalen ikke. Det her er forandring for at bevare et stærkt brand, og netop jeg og Adam Holm (DR2’s anden nye kanalchef) har fået jobbet som chefer for den proces, fordi vi har forstået det rigtigt,” understregede Michael Thouber.
Zulu/Charlie går fri
Den eneste kanalchef, som ikke vurderedes at være presset, var Maiken Wexø for TV2 Zulu/Charlie. De to kanaler klarer sig godt med hver sin nicheprofil.
”Jeg synes, at vi er blevet dygtigere. Vi prøver at rendyrke målgrupperne, og det er vi gode til.
TV2 Charlie og Zulu er så populære kanaler, at de sagtens kunne have potentiale til at gøre endnu større seerindhug på moderkanalen, men det afviste Maiken Wexø.
”Vi har ikke overlappende kommercielle formål. Vi skal ikke holde hinanden nede, men danse sammen,"understregede hun.
Kommentarer