Gå til hovedindhold
Bliv medlem

På vej mod mere hjerne – og mindre reality-tv?

Det er svært at holde tal på, hvor mange tatoverede unge mænd og barmfagre kvinder, man efterhånden har set småskændes, græde, dyrke sex og dele ud af deres ofte begrænsede samfundsviden på tv. Det, vi kender som reality-tv. Men nye seertal kunne også tyde på, at vi er ved at have nået et mætningspunkt.

Dokumentarer hitter som aldrig før. Samtidig tales der om en afmatning inde for reality, der for første gang oplever noget mere fesne seertal end tidligere.

”Lige nu oplever vi på DR en efterspørgsel på fordybelse hos seerne. Det kommer til udtryk ved, at genrer, som har ligget stille i mange år, pludselig trækker rigtig høje seertal. Her tænker jeg konkret på dokumentar- og videnskabsprogrammer, som er meget populære i øjeblikket,” sagde kanalchef for DR3, Lotte Lindegaard, da hun 19. februar holdt oplæg for TVGruppens generalforsamling. 

Hun finder det opløftende, at seerne tilsyneladende efterspørger mere end ”en blondine med kort skolegang, der spiser biller i junglen”.

”Jeg tror, at videnskabsgenren kommer til at udgøre en stor bølge i den kommende tid. Vi vil gerne se tv, der gør os klogere og hjælpe os med at forstå verden,” siger Lotte Lindegaard. 

Bounty-træthed

Kirsten Drotner, professor i medievidenskab ved SDU, fortalte for nyligt til Politiken, at seerne muligvis er ved at have nået et mætningspunkt for det, hun kalder ’hardcore’ reality-tv.

"Jeg tror, der er ved at indfinde sig en slags ’bounty-træthed’. Forstået på den måde, at nu har vi set almindelige mennesker blive transporteret ud mærkelige steder, i junglen, på en strand eller i andre ekstreme kulisser, med strenge regler for, hvornår de må være der, og hvornår de bliver stemt hjem. Der er ved at indfinde sig en træthed over at se virkeligheden i uvirkelige omgivelser", siger hun til Politiken.

I artiklen bakkes hendes antagelser til dels op af programdirektør Morten Mogensen, der fortæller, at der er sket en afmatning. 

”Folk ser mindre kommercielt tv i år end sidste år,” siger han, men noterer sig, at for både ’Paradise Hotel’ og ’Divaer i junglen’ stiger lidt for hvert afsnit.  

Er toppen nået?

Men spørgsmålet er så, om reality-tv på den klassiske måde endelig har toppet. For det er ikke sikkert, at lavere seertal på de enkelte programmer nødvendigvis betyder, at programmerne bliver mindre set. 

Blandt andet fordi, mange af programmer efterhånden genudsendes flere gange. Derfor skal man altid se på det akkumulerede seertal. Desuden er meget tv-kiggeri flyttet over på nettet, hvilket kan være med til at forvirre lidt i forhold til de klassiske seertalsmålinger, forklarer Lotte Lindegård.

På Kanal 5 har afviser informationschef Jesper Jürgensen da også over for Politiken, at der skulle være tale om faldende interesse for programgenren.

"Reality som programformat er kommet for at blive. Reality kan skabe følelser, hvor du begejstres eller græder med deltagerne. Jeg tror absolut ikke, at reality-tv har toppet", siger Jesper Jürgensen.

Kommentarer