Gå til hovedindhold
Bliv medlem

Hvad skal det gode pitch indeholde?

Hvis du har prøvet at pitche, så ved du godt, at det kan være en lang og svær proces, der meget ofte ender i et ”Nej tak”. Der findes ingen fast opskrift på, hvad det perfekte pitch skal indeholde, men på årets TvFestival gav tre erfarne pitchere deres bedste råd til, hvordan du kan komme tættere på et "ja tak".

Men… hvad sker der så??

Kreativ direktør, Nordisk Film, Peter Hansen, der står bag Vild med Dans og 2900 Happiness (TV3): 

- Jeg lærte af mine amerikanske kollegaer, at man skal spørge sig selv ”what's the hook”. Hvad skal få folk til bare at ville se det? Da jeg pitchede 2900 Happiness lavede jeg en promo, som tager udgangspunkt i den perfekte familie i det rige 2900. En aften kommer deres datter hjem. Blodig falder hun om på gulvet i den smukke villa. Promoen slutter i ambulancen, hvor hun får hjertestop, og moderen skriger. Vi lavede scenen sådan, fordi vi ville give folk lyst til at digte videre og ville vide hvad de sker. Vi brugte desuden utrolig lang tid på det første 1½ minut. Og det er vigtigt, for man har ikke lang tid til pitchingmøderne, så promoen skal være skarp og lige på helt fra begyndelsen.

-En sidste ting jeg vil fremhæve er, at der altid skal være noget sex. Hvis man skal lave noget, der er stort, så skal det ramme helt ned i reptilhjernen... 

The Holy Shit Moment

Direktør for Made in Copenhagen, Helle Faber, Copenhagen. Står blandt andet bag dokumentaren Blodets Bånd (TV2). 

Helle Faber oplever, at det blandt andet er afgørende, at man stiller med et overbevisende hold bag produktionen. Fx en instruktør, som filminstituttet eller broadcasterne tror, kan løfte opgaven. Også gerne en fotograf og en klipper, som signalerer, at det her kun kan blive godt.
Desuden siger hun:

- Nogle gange er det et enkelt klip, der kan sætte processen i gang. Da vi pitchede Blodets Bånd, som kommer på TV2, og som lige har været i biograferne, var der et klip i råmaterialet, som simpelthen var så overbevisende, at det var sådan et ”Holy Shit-moment”. Så hvis man har noget på optagelse, som bare er så sindssygt overbevisende, så kan det i sig selv sælge ideen.
Medbring bevismateriale – ikke ord

Hav bevismaterialet med

Kreativ direktør i Strix, Martin Abilgård. Står bag Tattoo Salonen (TV3): 

- Du skal altid have ”bevismateriale” med. Jeg prøver altid at bruge så få ord som muligt, når jeg skal præsentere noget. Kanalerne briefer jo os med en masse ord om, hvad de leder efter. Så jeg vil hellere have, at kanalen sidder og tænker, at det her er edgy og ungt og cool klippet. Så oftest i en pitchsituation, så siger jeg ikke vanvittigt meget, men prøver at lade promoen tale for sig selv. 

Martin Abilgård lægger også vægt på, at promoens indhold og stil ligger så tæt på det endelige program, som muligt.Til promoen for Tatoo Salonen brugte Abilgård en dag på optagelser, som med hans ord blev lavet af en ”meget dygtig fotograf”, ligesom promoen blev klippet af en ”meget dygtig klipper”. 

Kommentarer