Gør-det-selv æder billedprofessionelles opgaver
Alle kan i dag med større eller mindre held producere billeder og video. Det betyder, at professionelle still- og videofotografer efterhånden mister opgaver. Eller gør det? Måske er det bare et spørgsmål om, at opgaverne ændrer sig.
De fleste, der har en telefon med et kamera af en vis kaliber, kan i dag lave videoer og billeder, der tager sig relativt fornuftigt ud. Rundt om i virksomhedernes kommunikationsafdelinger er det derfor også i stigende grad blevet almindeligt, at kommunikationsmedarbejderne laver videoer for virksomheden eller tager billeder til materiale, hjemmeside osv – frem for a hyre billedprofessionelle til arbejdet.
Både i USA og herhjemme er det især en voksende trend at bruge video i den interne kommunikation, og ofte er det ofte medarbejderne selv, der producerer videoerne. Det kan være how to videoer eller videoer med strategiske, kulturbærende budskaber og lignende.
- Der er mange virksomheder, der har fået et nyt valg. Før skulle man have fat i professionelle, når man skulle have lavet den visuelle side af virksomhedens kommunikation, men nu køber mange bare et billigt kamera og/eller videokamera, og så laver de tingene selv, siger Nicolai Würtz.
Han er selv journalist og tv-producer, og så er han formand for TVgruppen i Dansk Journalistforbund. En gruppe, der dækker over mange video- og tv-professionelle, der blandt andet lever af at hjælpe virksomhederne med professionelle visuelle produktioner.
Lugter det af low budget?
I mange virksomheder har man ikke det helt store budget til visuel kommunikation. Derfor bliver det ofte for dyrt at få professionelle til at tage opgaven.
- Jeg har selv haft møder med en stor offentlig virksomhed, som ellers laver flotte ting til eksternt brug. De skulle have lavet nogle interne undervisningsfilm, men hvis jeg som professionel skulle gøre det, med hvad det indebærer af optagelser, grafisk bearbejdning, klipning, deres rettelser osv, så kunne det ganske enkelt ikke lade sig gøre inden for deres meget begrænsede budget. Så der anbefalede jeg at de skulle bruge pengene på ham, der skulle gøre det internt i stedet, siger Nicolai Würtz.
Hvis jeg som professionel skulle gøre det, kunne det ganske enkelt ikke lade sig gøre inden for deres meget begrænsede budgetHan tror dog stadig, at mange store virksomheder, der har stramme krav til det visuelle udtryk vil bruge professionel hjælp. Især til den eksterne kommunikation. Om det kommer til at dryppe opgaver ned til freelancerne eller til de store bureauer, kan være svært at spå om. Men opgaverne er der, og de vil blive flere fremover i takt med, at interessen for og mulighederne i formidling med levende billeder vokser. Det er Nicolai Würtz overbevist om.
Den overbevisning deles af fotograf Peter Thornvig, der er formand for DJ Fotograferne. Han tror også, at mange virksomheder vil holde fast i de professionelt producerede produktioner - især i den eksterne kommunikation.
- Når man som virksomhed vil profilere sig visuelt eksternt, er det en lige så vigtig investering som i selve produktionsapparat. Her, tror jeg, vil de færrest vil lade amatørismen råde. Lugter det af low budget, vil kunder bevidst eller ubevidst registrere det på den negative konto, vurderer han.
”Men vi kan jo bare selv lave det”
Der er dog stadig mange, der selv forsøger sig med den visuelle kommunikation. Måske blot, fordi de har fået muligheden, måske fordi de ikke prioriterer eller råder over de økonomiske midler, der skal til for at lade professionelle udføre opgaverne. Om det egentlig er et problem for de tv- og videoprofessionelles muligheder for at få opgaver er Nicolai Würtz dog i tvivl om:
- Altså ham vvs’eren, der får sin nevø til at lave en video til hjemmesiden, han havde nok aldrig købt noget hos en professionel formidler alligevel. Men fx i de mellemstore virksomheder er det lidt en gråzone. For der er ikke nogen tvivl om, at man kan meget selv, og at kravene til netop sådan noget som video til intern kommunikation er relativt lave. Der kan det måske endda være en fordel, at det er en person med indsigt i virksomheden, der laver videoerne. Men jeg mener naturligvis stadig, at al formidling i levende billeder kan blive bedre, hvis der kom en professionel ind over, understreger Nicolai Würtz.
I stedet for at acceptere, at vi har tabt noget land, så kan man jo omfortolke opgaverne og begynde at se sig selv som en konsulent frem for kun producent.Han tror blandt andet, at det betyder, at virksomhederne i stigende grad vil ansætte kommunikationsfolk med videoindsigt. Men han øjner også nye forretningsmuligheder for de, som før i tiden har levet af at producere videoerne.
- I stedet for at læne sig tilbage og acceptere, at vi har tabt noget land til interne medarbejdere her, så kan man jo omfortolke opgaverne og i stedet begynde at se sig selv som en konsulent frem for kun en producent. Vi er jo stadig eksperterne, og den viden, vi har, kan vi jo leve af at dele med andre, mener Nicolai Würtz.
Du rådgiver, de producerer
Han peger fx på, at man kan tilbyde sig selv i et kortere eller længere forløb, hvor man hjælper virksomheden med at få form på den visuelle formidling, hvorefter man overlader produktionen til dem selv. Man kan også være den, der producerer den første film og udvikler skabelonen med virksomheden, der derefter selv producerer videre.
- Det er jo bedre at sælge et antal timer som konsulent og måske endda løbende rådgive en virksomhed, end bare at lade en del af sit fagomåde blive ædt, understreger han.
Würtz er overbevist om, at professionel billed- og videoproduktion aldrig bliver helt spist af gør-det-selv. Der vil komme mange flere opgaver for professionelle i fremtiden inden for visuel formidling, men man skal selv være opmærksom på også at skabe sig sine egne nye typer af opgaver inden for den nye medievirkelighed.
- Og når man går på jagt efter nye kunder, så skal man kigge efter nogen, der i forvejen tager deres kommunikation ret seriøst. For man må acceptere, at nogle bare vil selv og gør det selv. Men dem, der grafisk, tekst- og billedmæssigt gerne vil opfattes som seriøse spillere på deres marked, de vil stadig efterspørge et professionelt produkt i et eller andet omfang.Det mener Peter Thornivig også er tilfældet.
- Det ikke er fotoudstyret eller computerprogrammer der skaber gode billeder. Det er heller ikke ejerskabet af Karnovs lovsamling, der gør dig en god advokat. Og når verden aldrig har været mere visuel, vil dem, man henvender sig til, efterhånden også udvikle sig til kritiske brugere, der kan se forskel på god og dårlig visuel kommunikation. Derfor tror jeg på, at der altid vil være penge i at kunne tilbyde professionelle løsninger inden for det område.
Kommentarer