Gå til hovedindhold
Bliv medlem

Den gode idé er Gud

Ulrik Skotte, der ejer produktionsselskabet Doceye, får tilsendt to-tre pitches om måneden fra freelancere. Når han selv skal pitche for tv-kanalerne er der 200 konkurrenter. Men det er ikke umuligt at slippe gennem nåleøjet, hvis ideen er god.

Julie Flanmose

Julie Flanmose

Når Ulrik Skotte får tilsendt pitches, er det som regel fra folk, der allerede er i branchen.

"Jeg siger sjældent nej på forhånd til noget, fordi folk, der er i branchen, har så godt et grundkendskab til journalistik, formidling og historier, at de har god selvkritik. De kommer ikke med urealistiske projekter", fortæller han.

Til gengæld er han lidt mere forsigtig, når han bliver kontaktet af folk uden for branchen og nybegyndere. Alligevel er det ikke umuligt at komme igennem med en ide til ham. Og det er typisk den gode idé, han falder for, mere end det er formater eller koncepter.

Her er Ulrik Skottes seks gode råd til det succesfulde pitch:

Kom med et gennemarbejdet pitch på mail

"Der bliver solgt ideer på en bisætning, og der bliver solgt ideer ind på dyre, dyre dummyer. Men jo mere, du kan komme med i den pågældende situation, jo bedre.”

Hav researchen i orden

"Vær sikker i din research. Det er et alment grundprincip. Hvis vi stiller dig uddybende spørgsmål, skal du kunne svare på dem. Man skal være velforberedt fagligt."

Tænd din køber

”Man skal gøre noget for at tænde og engagere en køber. Det er min erfaring, at de fleste tv-købere på forhånd har en idé om, hvad de vil købe, men jeg har aldrig hørt om nogen, der afviste en god historie".

Gennemtænk produktionen

"Gør, hvad du kan, for at anskueliggøre, hvordan historien skal folde sig ud. Hvis historien er god, følger næste spørgsmål: hvordan skal vi forløse den? Hvordan skal den fortælles, hvilken teknik skal der bruges, hvor mange gange skal vi filme, hvilke situationer og scener skal der være? Forbered dig på, hvordan du vil fortælle historien. Forløsningen af en historie er utrolig afgørende.”

Forstå mediets væsen

"Du skal kende til betingelserne for at producere tv. Hvad er de realistiske forudsætninger, hvad er realistisk at få gennemført? Du skal også have en realistisk forventning til økonomien - hvad vil tv-selskaberne bruge på sådan en historie?"

Undgå serverjournalistik

"Jeg kalder dem Google-generationen. Hver gang de unge skal løse en opgave, går de på internettet. Al tv har pludselig internettet som udgangspunkt. Gå ud i den rigtige verden. Nogle gange er dem, du møder på campingpladsen i din sommerferie, den bedste research, du kan få. Vi ender med en generation af server-journalister. Det er et kæmpeproblem, at Google er vores primære kilde. Når folk kommer med ideer, hvor de har mødt nogen eller oplevet noget, har det simpelthen en anden dybde at gå videre med."

Kommentarer