Årets store programsatsninger
Integration, dværge og stærke kendte profiler er nogle af ingredienserne i de store kanalers programsatsninger. For det er de stærke programformater, der er afgørende for kanalernes succes. Det er de store kanalchefer enige om. Men hvad satser de på hver især resten af 2012?
Ved årets TV-Festival fremlagde de dominerende tv-kanaler i Danmark (med undtagelse af SBS, som i år havde meldt fra) deres programsatsninger for resten af året. Her får du listen:
TV2
”Big characters” (kendte, populære personer) kommer til at blive endnu mere vigtige, lyder vurderingen fra kanalchef Keld Reinicke. Derfor satser TV2 på et program med den populære gamle kending, BS Christiansen. Programmet hedder 'BS og Outsiderne' og handler om, hvordan den tidligere jægersoldat skal lede en gruppe handicappede deltagere på en strabadserende tur gennem ørkenen.
For deltagerne handler det om at presse sig selv til det yderste og vise, at de kan på trods af deres fysiske begrænsninger. Gruppens handicap tæller alt fra blindhed, dværgvækst, amputerede ben mm. og rummer potentiel kritik for at være udstillende for de handicappedes vedkommende.
”Vi har været opmærksom på balancen. Jeg synes, balancen holder, men der kan være nogen, der ikke synes det," siger Keld Reinicke.
TV3
”Big characters” får vi også på TV3, men her er det kanalens interne profiler, der kommer i spil, ligesom målgruppen for programmet er yngre. Nogle af de mest populære profiler i 2012 udspringer af to velkendte reality koncepter: 'Familien på Bryggen' og 'For lækker til love'. Og allerede her behøver man vel ikke at sige mere, for jo, det er selvfølgelig Linse Kessler og ”latinobøssen Gustav”, der har fået deres helt eget program, 'Gustrav og Linse på udebane'.
I et ”constructed reality” programformat sendes de to ud i verden og skal plante et flag på en ukendt destination, og underholdningselementet består i, hvad der sker, når de to kulørte personligheder bliver hevet ud af deres vante rammer. Programchef for TV3, Morten Mogensen, afslører, at makkerparret blandt andet skal en tur til Vestjylland for at se, hvordan de oplever indbyggerne der – og omvendt.
TV2 Zulu
Zulu skal være verdensmester i det, folk elsker kanalen for: gakket, kantet skarp satire.
”Vi skal ikke satse på sex og dating, selvom det er populært. Vi skal gøre det, Zulu er bedst til, som når vi f.eks. laver et program som ”Dumt og farligt” med Lasse Spang Olsen. Så synes alle, at det er fedt,” siger kanalchef Maiken Wexø.
Et meget populært program på Zulu er også Zulu Comedy Festival, hvor skuespilleren Nikolaj Lie Kaas har været vært siden 2009 og skal være det igen i år.
"Han er blevet for Zulu Comedy Festival, hvad Billy Crystal er for The Oscars Show", siger Maiken Wexø.
Som et spin off-program på Zulu Comedy Festival har Nikolaj Lie Kaas derfor fået sit eget program. Her parodierer han de velkendte middagsprogrammer, hvor forskellige musikere, politikere og andre kendte sættes i stævne til en middag. Nicolai Lie Kaas’ middagsselskaber er dog noget mere underholdende - og selvfølgelig ikke helt ufarlige for hverken Kaas eller gæsterne.
DR2
DR2 er kendt for populære programmer som Detektor, Deadline og Dokumania og også for gode satireprogrammer. I netop den genre satser DR2 på et helt nyt satireprogram fra en uventet side: muslimske kvinder.
Fire piger med indvandrerbaggrund tager fat i alle de velkendte myter, tabuer og fordomme om muslimsk kultur og kvinder. Der bliver leveret telefonisk sex-hotline for muslimske piger (ikke overraskende er alt ”haram” – forbudt), og der bliver danset zorba i burka og pirket til historier om muslimske kvinder, der konstant overvåges af deres brødre.
”Modigt, begavet og underholdende,” lød beskrivelsen fra Michael Thouber. Han understreger, at DR2 med sit nye koncept i det hele taget bliver ”mindre mormor” (f.eks. færre engelske krimiserier) , og at satire stadig kommer fylde på programfladen.
DR
Hos DR skal man som public service kanal balancere. Kanalen skal tilbyde underholdning og seerbaskere, men også mere samfundskritiske og debatskabende programmer, der retter folks blik udad og åbner op for en diskussion af, hvad det er for et samfund, vi er en del af. DRs bud på en beskrivende programsatsning for kanalen er et program, der netop er rullet over skærmen, og som gerne skulle begge dele: 'Gør Danmark dansk'.
Programmets koncept er kendt fra det populære engelske program, 'Make Bradford British', der vel bedst kategoriseres inden for genren, social tv. Altså tv, der har til formål at skabe diskussioner af - og i sidste ende gerne ændringer i samfundet.
'Gør Danmark dansk' forholder sig til Danmarks multietniske udfordring og stiller spørgsmålet: hvad er dansk? Til at svare på det samler programmet en uhomogen gruppe af danskere (eller er de?), der blander øldrikkende Brøndby-fans og kolonihavementalitet med bederutiner og tørklæder. Sammen skal de diskutere spørgsmålet, og bølgerne går forventeligt højt.
Programmet er et udtryk for, at DR skal kunne udfordre seerne inden for trygge rammer, siger kanalchef, Lotte Lindegaard.
Kommentarer