Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

Blendle: Mediernes Netflix vil fange de unge

Der er stadig håb for, at aviser og magasiner kan finde betalende kunder blandt de yngste generationer. Det mener Rick Pastoor, som er produktchef hos Blendle.

Blendle

Alex Luka Ladime

Det er delvist lykkedes firmaer som Spotify og Netflix at komme ulovlige downloads i musik- og filmbranchen til livs og skabe indtægter for online indhold. Nu håber hollandske Blendle ligeledes på at skabe indtægter for bladbranchen.

Blendles produktchef Rick Pastoor mener, at de med deres forretningsmodel kan lære de yngste generationer at betale for indhold, som de ellers gennem deres opvækst har haft gratis adgang til.

”Unge mennesker er ved at opdage, at indhold, man betaler for, er bedre end det, der er gratis. Når produktet er godt, er folk villige til at betale. Vi kan se, at der er en relation mellem gode, velresearchede historier, og hvor mange penge man kan tjene på en artikel,” siger han.

Skeptiske forlæggere

Blendle samler magasin- og avisartikler på en online platform, og deres abonnenter betaler per artikel og ikke på månedlig basis, som man ellers kender fra Spotify og Netflix. I øjeblikket opererer Blendle på det hollandske, tyske og amerikanske marked, men det har ikke været nemt at overtale forlæggerne til at gøre deres produkter tilgængelige på Blendle.

”Bladudgiverne er generelt skeptiske og frygter, at færre vil abonnere på deres aviser og magasiner, hvis artiklerne også er tilgængelige på Blendle. Men vi sigter på den målgruppe, som alligevel ikke betaler for avisabonnementer, og vi opfordrer aktivt folk til at købe avisabonnementer,” siger produktchefen.

Blendle har i øjeblikket over 1 million brugere, og det koster mellem 30-40 eurocent at læse en artikel.

Data giver adgang til de unge

Udover at kunne skabe en indkomst for onlineindhold påpeger Rick Pastoor også, at Blendle vil kunne levere værdifuld data om de yngste generationers medievaner, og at bladbranchen på den måde vil lære at forstå fremtidens mediebrugere bedre.

”Mediebranchen skal tilpasse sig publikummet, og vi kan bruge data til at forstå, hvordan vi får de unge mennesker til at læse artikler.”  

Rick Pastoor ved endnu ikke, hvornår Blendle kommer på det danske marked, men det bliver allertidligst i 2018. 

 

En gruppe studerende fra DMJX dækker Fagfestival '16 som del af et undervisningsprojekt.

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.