Gå til hovedindhold
Bliv medlem

Kursus for Praktikantvejledere i mediebranchen - København

Læringsplaner, coaching, feedback og den svære samtale

Hvornår

19. marts 2024 09:00-16:00

Hvor

Dansk Journalistforbund - Medier & Kommunikation, Gammel Strand 50, 1202 København K.

Type

Kursus

Er du praktikantvejleder i mediebranchen, og har du lyst til at få flere redskaber til at udføre din rolle – så er kurset her måske noget for dig?

Vi ved, at det kræver mere end blot at kunne sit fag at være en god praktikantvejleder i dag.

Derfor har Danske Medier og Dansk Journalistforbund - Medier & Kommunikation i fællesskab udviklet et kursus til dig, som er praktikantvejleder i mediebranchen.

  • Modul 1 Tirsdag den 19. marts, kl. 9.00 - 16.00 – Læringsplaner og Coach din praktikant
  • Modul 2 Fredag den 24. maj, kl. 10.00 - 17.00 – Feedback og Den svære samtale

Kurserne koster samlet 3.000 kr. ex moms pr. deltager. Det er din arbejdsplads, der betaler kurset, arbejdstiden og transporten. Ved tilmelding kan der betales med kort. Der vil blive serveret en let frokost samt kaffe/the.

Der kan ikke vælges mellem de to moduler, og du skal kunne deltage på begge dage. Bliver du forhindret, skal du tilmeldes på ny, og du kan kun få refunderet beløbet, hvis du melder afbud inden modul 1. 

Modul 1 Læringsplaner og Coach din praktikant

Første del af dagen handler om læringsplaner. Alle praktikanter skal have en læringsplan. Men hvad er en god læringsplan? Hvem skal skrive den, og hvad bør den indeholde?

Resten af dagen handler om coaching.

Du vil blive introduceret for alle facetter af coaching lige fra konkrete spørgeteknikker til psykologien og virkemidlerne i effektiv kommunikation. Du vil få nogle konkrete fif med hjem til samtaler med en coachende tilgang, samt kunne sætte mål, undersøge værdier og lave en god handlingsplan.

Undervisere er Gitte Svanholm og Lene Rimestad.

Gitte Svanholm er internationalt certificeret coach og teamcoach (ICC). Gitte er oprindeligt uddannet journalist. Hun har blandt andet arbejdet på Politiken. Hun driver sin egen kursus- og konsulentvirksomhed på 12. år, hvor hun tilbyder leder- og teamudvikling, samt underviser i coaching og den vanskelige samtale. Gitte har skrevet fire fagbøger om ledelse/samarbejde/coaching og arbejder som ekstern coach i mediebranchen.

Lene Rimestad er journalist og har skrevet ph.d. om redaktionsmøder. Hun har sammen med lektor Gitte Gravengaard, KU, forsket i journalisters praktiktid. Hun arbejder som freelancer og underviser også nogle af praktikanterne på deres praktikantdage på uddannelserne. Hun har også leveret indhold til Dansk Journalistforbunds hjemmeside for praktikantvejledere om læringsdage og læringsplaner

Modul 2 Feedback og Den svære samtale

Det ligger i praktikantvejlederens rolle at skulle give konstruktiv og konkret feedback på praktikantens produkt såvel som proces. Men hvordan adskiller man personlighed og produkt, hvornår er der grund til at se på proces før produkt. Hvordan giver man feedback hvis der er meget lidt godt at komme efter? Og hvordan får du givet din praktikant feedback på personlighed, attitude, hygiejne eller tøjstil?

Underviser er Søren Mikael Rasmussen, partner i Rasmussen Nordic. Tidligere chef i blandt andet DR Kultur, Videnskab og Københavns Radio. Søren Mikael er desuden tidligere praktikantvejleder på Radioavisen. I dag arbejder han med udvikling i kultur og mediebranchen, han har undervist i ledelse i mange afskygninger, efterkritik, feedback og motivation.

Der er lagt væk på, at underviserne skal have erfaring med mediebranchen, men også have uddannet sig videre og have dokumenteret erfaring med undervisning i det emne de skal undervise i her.

Undervisningen tilrettelægges som en vekselvirkning mellem oplæg, erfaringsudveksling og øvelser. Formålet er at skabe et fortroligt rum hvor I kan øve jer i trygge rammer og omsætte viden til egen erfaring, inden I skal hjem og bruge det i praksis.

Netværksgrupper: Som en del af uddannelsen laves der netværksgrupper mellem praktikantvejlederne. Netværket skal styrke indlæringen og virke som vidensdeling og vidensbank.