AFHOLDT: Webinar: Fem fejl du ikke må begå som mellemleder
Rollen som mellemleder balancerer i et krydsfelt med modsatrettede krav og forventninger. Hvis du mister balancen, er det typisk fordi du begår en af de almindelige fejl, som mange mellemledere før dig har begået.
Hvornår
09. januar 2020 09:00-10:00
Hvor
Online
Pris
Gratis
Type
Webinar
På dette webinar vil Jacob Fenger vise, hvad du kan gøre, for at undgå at begå de typiske mellemlederfejl:
1) Du anbringer dig for lavt i hierarkiet. Det er fristende at blive hængende nede blandt dine (tidligere) kolleger. Oftest bliver mellemledere rekrutteret blandt de fagligt dygtige. Og de gør sig ikke klart, at deres rolle og status i forhold til medarbejderne ændrer sig. Det er derfor vigtigt at genoverveje båndene nedad og i højere grad orientere sig opad!
Vi ser på din placering på ledelsesaksen.
2) Fastholde en række af dine gamle arbejdsopgaver. Du er blevet udnævnt netop fordi du skulle have et nyt fokus og ansvar. Den opgave kan du ikke løfte, hvis du stadig påtager en række arbejdsopgaver fra tidligere. Du mister autoritet og orientering og bliver fortravlet.
Vi ser på dine mange arbejdsopgaver og gennemfører en øvelse, der kan hjælpe dig med at luge ud og prioritere.
3) Du vil have kontrol og fingrene nede i alt! Hvis du skal have overblik og rettidig omhu, så skal du uddelegere, hvad du kan og koncentrere dig om at have det lange lys på.
Hvad skal der til, for at du uddelegerer mere og giver dine medarbejdere mere plads?
4) Du tror, at ledelse kun handler om at opnå faglige resultater. Ledelse er mere end noget andet ”people business” og du skal fylde din værktøjskasse med redskaber, der kan styrke fællesskabet og motivationen, øge kreativiteten og nytænkningen, understøtte jeres solide arbejdsgange OG sikre klare faglige mål. Kulturen på arbejdspladsen og i dit team betyder (næsten) alt.
Ved at øge din bevidsthed om arbejdskulturen kan du styrke holdet og øge udbyttet.
5) Du tør ikke tage konflikterne. Dårlig stemning, konflikter, mobning og tilsvarende mistrivsel koster på bundlinjen. Det er dit ansvar at få vendt en negativ udvikling og skabe klarhed og trivsel.
Vi ser på konflikthåndtering og på udviklingen af en produktiv feedbackkultur
OM JACOB FENGER
Jacob Fenger er uddannet fra DJH i 1993 og har siden arbejdet med TV-journalistik som reporter, tilrettelægger af dokumentarprogrammer og som redaktør på TV 2s prisvindende søndagsmagasin, Dags Dato. Siden 2005 har Jacob drevet inZoom og herigennem opnået stor erfaring i at facilitere udviklingsforløb på mediearbejdspladser. Han har sideløbende medvirket til at medietræne nøglemedarbejdere i en lang række virksomheder og organisationer.
Webinaret er gratis og åbent for samtlige medlemmer af DJ.