Gå til hovedindhold
Bliv medlem

Større marked, flere kunder

UDENLANDS FOTOGRAFER: For tre år siden flyttede madfotograf René Riis sig selv og sin forretning til Berlin. Det har han ikke fortrudt. Opgaverne tilrettelægges lidt anderledes og mere detaljeret end i Danmark, men til gengæld har han opgaver over hele det kæmpestore Tyskland.

Rene Riis

Rene Riis ”Der er mere bureaukrati og hierarki her i Tyskland. Det har både sine fordele og ulemper. Jobbet kører effektivt, når alt er aftalt på forhånd, og vi ikke står på settet og diskuterer. Men nogle gange antager planlægningen derimod en sådan detaljegrad, at jeg tænker ’kom nu’...

Selvportræt

Selvportræt

Om Rene Riis

Svendebrev i 1993. Uddannet fra Aarhus Tekniske Skole, med læreplads hos fotograf Kjeld Thomsen i Aalborg.

  • Arbejdede herefter ca. et halvt år hos Highway Studio ved Aarhus og siden fem år hos reklamefotograf Poul Ib Henriksen. Her var han bl.a. med til at fotografere Karolines Kogebøger.
  • Som udlært lavede han flere kogebøger med Kitte Enna. I alt har han fotograferet til ca. 20 kogebøger. Senest har han samarbejdet med Michelin-kokken Alvin Leung, Hongkong.
  • I dag arbejder han for magasiner som BEEF!, Essen & Trinken (Tyskland), Der Feinschmecker (Tyskland), Gastro (Danmark),  Australian Gourmet Traveller og amerikanske GQ.
  • Har reklamekunder som Lurpak, Coca-Cola, Edeka, Unilever og Finax.

    www.reneriis.com


Karrieren blev faktisk udstukket, allerede da René Riis var barn. Hans mors store interesse for at lave forskellige typer mad betød, at der hele tiden kom nye, flotte kogebøger til barndomshjemmet.

”Alene en opstilling af oste fra Frankrig kunne fascinere mig. Billederne formidlede fortællinger om andre landes kulturer og mad,” siger René Riis, der siden 2010 har boet i Berlin og fotograferer bl.a. til store madmagasiner i Tyskland og Danmark.

Gennem sin karriere har også fotograferet til adskillige kogebøger, og senest har han samarbejdet med Hongkongs Michelin-kok Alvin Leung, der gør det i fusionskøkken og molekylær gastronomi.

Agenterne blev kimet ned
René Riis flyttede sig selv og forretningen til Berlin, fordi han var blevet kæreste med en tysk pige, men allerede tre-fire år tidligere havde han anskaffet sig en agent i Hamborg.

”Det var bevidst, at jeg valgte en agent i Tyskland. Jeg havde også overvejet Sverige og London, men det tyske marked er både stort og så tæt på Danmark, at jeg forholdsvis let kunne rejse herned,” siger han.

Tålmodighed lønner sig
I dag er der for alvor gang i opgaverne på det tyske marked, men det tog mere end blot et knips med fingrene. Da han slog sig ned i Berlin, bad han agenten ringe med kirkeklokkerne – nu var han i landet – og både agenten og René Riis bookede møder med diverse art directors. Det gjaldt om at væbne sig med tålmodighed.

”Det var ikke muligt at få aftaler om møder her og nu, men typisk et halvt ude i fremtiden. Det var op ad bakke i begyndelsen, og der gik to år, før jeg havde fornemmelsen af, at nu kørte det. På den anden side, havde jeg mine kunder i Danmark, så overgangen blev alligevel blød. Tilmed kunne jeg nogle gange få lov at klare de danske opgaver hernede.”

Tyskland all over
René Riis arbejder over hele Tyskland og har derfor ikke eget studie.
”Jeg ved snart ikke, hvor det ville være smartest at have det, for jeg har opgaver både i Berlin, Hamborg og München. I øjeblikket ville det for eksempel være mest oplagt i München. Men jeg savner ikke at have eget studie. Mange af de store magasiner tager det for givet, at når de booker en opgave, så kommer der også en faktura for leje af studie.”

Rene Riis

Rene Riis

Fotografen er med fra starten
Han har erfaret store forskelle på, hvordan fotoopgaver tilrettelægges i Tyskland i forhold til Danmark. Men forskellene, som han havde forventet.

”Der er mere bureaukrati og hierarki i Tyskland. Tingene skal afstemmes, inden vi går i gang med at løse opgaverne. Det har både sine fordele og ulemper. Jobbet kører effektivt, når alt er aftalt på forhånd, og vi ikke står på settet og diskuterer, om skålen skal være rød eller blå. Men på præproduktionsmødet, hvor hele fotograferingen bliver gennemgået med kunden og agenturet, kan det da godt nogle gange antage en sådan detaljegrad, at jeg tænker ’aj, kom nu’. Systemet er fint, fordi der er kontrol over det, men det kan også gøre det ufleksibelt.”

Det er dog kun fordi, han bliver spurgt, at han egentlig tænker over, at der er en forskel, for i dag er den tyske arbejdsproces blevet naturlig for ham.[fortsættes...]

Rene Riis

Rene Riis

En fordel at være skandinaver
Han er meget glad for at bo og arbejde med Berlin som base.

”Det tyske marked er større, firmaerne er større, budgetterne er større, opgaverne er større. Der er flere kunder til mig her, end der er i Danmark, og det er sjovt at finde ud af, om man kan gøre sig gældende på et andet marked. Og fordi min baggrund er dansk, kan jeg nogle gange tillade mig at springe lidt op og ned på, at systemet er hierarkisk. Jeg er jo udlænding …”

”Generelt kigger tyskerne mod Skandinavien, vores kreativitet og vores mere ligefremme tilgang til opgaverne. For eksempel bliver en del reklamefilm instrueret af danske instruktører, jeg bliver booket til at tage stillbilleder, og skuespillerne er ofte svenske.”

Lær sproget!
René Riis’ råd til andre, der gerne vil arbejde i Tyskland: Lær sproget! 

”Selvom mange taler engelsk, så er der alligevel flere end man tror, nogen, der ikke gør, og de bliver lidt utrygge, hvis kommunikationen skal ske på engelsk. Hvis man kan sproget, viser man jo også, at man gerne vil være en del af kulturen. Man giver indtryk af at have de samme referencer, og det skaber tryghed. Jeg tror virkelig det har været godt for mig, at jeg lærte tysk. For så sidder reklamebureauet ikke og bliver i tvivl, om det vil passe kunden.”

Rene Riis

Rene Riis

Kommentarer