Spooky infrared
Hvad det digitale kamera kan og ikke kan i spekteret for infrarød (IR) fotografering
Der er rigtig længe siden jeg har rodet med IR fotografering Helt tilbage til det våde mørkekammer. Og noget tyder på, at selv om man slipper for kemi og langsomme processer, skal der stadig rigtig mange eksperimenter til før man får en ordentlig professionel tilgang til IR fotografi med digital kameraer.
Her et lille sammenkog om udfordringerne, når der eksponeret i det infrarøde spekter. Det være sig som billeder der har et rent tekniske formål eller billeder, hvor man udnytter IR spektrets farve eller sort/hvid gengivelse, kreativt.
Småt med IR information.
De forskellige kameraer har foran billedsensoren et IR filter, der i forskelligt omfang nedsætter "eksponeringen med lys" i IR spekteret.
Det er nu ikke lige til at gennemskue hvad kameraerne kan på IR området. Nikon skrive f.eks. på deres danske web: ”Bemærk! Oplysninger om digitalkameraers reaktion over for infrarødt lys er forretningshemmeligheder og kan ikke med udleveres til kunder”. Forretningshemmeligheder går i øvrigt ikke på hvor meget IR kameraerne kan eksponere, men hvor lidt
Canon reklamer med EOS 60Da til astronomisk fotografering, der har et særligt lowpass filter, der tillader IR at nå frem til billedsensoren. Ellers er det på DSLR fronten også meget småt med oplysninger.
Enkelte (nørder) vælger ganske simpelthen at fjerne (!) det highpassfilter der er monteret af kamerafabrikkerne foran billedsensoren for at får et "ægte" IR kamera, som Peter Hill beskriver i artiklen her.
Udfordringer og eksperimenter
Valg af IR filter, der skal monteres på optikken, bliver uden informationer om kameraernes IR sensitivitet en udfording, der skal afstemmes med billedsensoren. Mere om B&Ws IR / UV pass filtre
Eksponeringstiderne bliver ofte så lange at der ikke kan fotografers håndholdt.
Man kan vælge at sætte IR filtrer foran flash/ lys. Flashrøret kan dog være coatet, så det kun afgiver meget lidt IR "lys", så igen er det eksperimenterne, der løser udfordringerne.
IR fokus uden "rød" prik, som at famle i blinde
Back Fokus, er kompensation for optikkens forskellige brændpunkter ved almindeligt- og IR lys, på grund af deres forskellige bælgelængder.
Fokus for IR ligger foran det normale fokus punkt.
Det er her den røde prik på objektiver kan kommer i brug, som indikator for kompensationen, når fokus er sat med den hvide prik på fokusering i almindeligt lys.
Det havde jeg da ikke skænket en tanke i årevis, af den simple grund at mine AF objektiver (Nikon) ikke ejer den omtalte røde prik ! Så her gæller kun erfaring, mindst mulige blænderåbning og en god portion held. Så nemt er det ikke... Det skulle da lige være, hvis man har et ældre manuelt objektiv liggende i museumsskuffen, med den omtalte rød prik, der er sparet væk på de fleste moderne objektiver.
Med eller uden rød prik, skal der fokuseres før IR filter monteres på optikken. Når filtret er monteret, ser det ret sort ud i søgeren...
IR link og tutoral
Ud over de forskellige hardware forhold er der flere håndgreb i Camera Raw / Photoshop, til at balancerer og justere de spooky IR farver eller s/h,
der er illustreret i artikel på fotoguiden.se, der kan læses i sin helhed her.
Shooting Infrared with Digital Cameras
Digital Infrared Photography Tutorial
Kommentarer