Gå til hovedindhold
Bliv medlem

Ny bureauchef på Scanpix

Niels Hjerrild afløses efter mange år på posten som bureauchef, af den tidligere salgschef Brian Kris Kjær Nielsen, der skal videreføre Scanpix på et presset marked for arkivbilleder.

MediaWatch skriver, at den nye chef  overvejende vil fortsætte med ”buisnes as usual”,  men vil udvikle kerneforretningen.

Pressede priser og stort udbud
Det er et stærkt presset marked Scanpix operere på. Salget af arkivbilelder er i de senere år blevet presset af  store billedarkiver som Getty Images og Colourbox, der sælger fotos på det globale marked til meget lave priser.

Dette mærkes også hos den enkelte fotograf. "Gratis" på bl.a. sociale medier, har gjort det  vanskelig at få forståelse for at det langt fra er alt der er gratis, og betaling for bug er en del af fotografernes indtægtgrundlag.

Fagbladet Journalisten skrev tidligere på året, at prisen på redaktionelle arkivfotos er faldet med 30-50 pct., i artiklen ”Fotografernes indtjening på arkivfotos er styrtdykket".

Kommentarer