Hvilken stockfoto-stereotyp er du?
Journalisten.dk: Man skal høre sandheden fra børn, fulde folk - og stockfotos. Stockfotos er mediebranchens svar på supermarked-muzak og det uudtømmelige svar på enhver illustrativ udfordring.
Vi kender dem, den billige og nemme løsning når tekst og andet indhold skal sikres blikfang og underbygges af billeder. Det er som det har været gennem mange år.
De næste tre dage har du på jurnalisten.dk mulighed for at gætte, hvem eller hvad der gemmer sig bag en række stockfotos, som har med medier og kommunikation at gøre.
"Se, om du kan gætte, hvordan stockfotograferne tolker dit job", spørger journalisten.dk Hvordan ser en typisk pressefotograf, freelancer eller tv-tilrettelægger ud, når man ser stockfotobureauernes arkiver igennem, med vinkel på hvordan stockfotografer ser verdenen omkring sig.
Billedvalg i blinde?
Uden den dialoge, der er ved bestilte billeder, er dette næppe interessant - hvordan fotografen har set billedet - men hvordan redaktører og andre brugere vælger billeder fra arkivboksen, så de er i overensstemmelse med forventningerne til hvordan modtagerne vil reagere.
Følg med i gættelegen her.
Kommentarer