Generalforsamling: Mere fokus på pris og vilkår
Debat om mere fokus på reklamefotografer skabte grundlag for netværk om vilkår for fotografi til kommunikation og reklame.
Heidi Viksø, der til dagligt arbejder som selvstændig freelance reklamefotograf, efterlyste en åben og fordomsfri debat om priser og vilkår.
”Jeg har søgt efter ordentligt vejledning i at sætte priser når kunderne vil bruge mine billeder til både det ene og det andet, men der er ikke ret meget at finde".
Ida Schmidt der er selvstændig freelance reklamefotograf i Århus fandt at der var alt for meget lukkethed om omkring hvordan vi hver især håndterer priser og vilkår.
Netop lukketheden gav anledning til bemærkninger bl.a. fra Pia Funder der fortalte, hvordan hun havde oplevet at der på mange måder ikke er en kollegialitet, hvor man kan / tør udveksle erfaringer om prissætning.
DJ:Fotografernes faglige konsulent Roshan Beier fortalt at netop lukketheden kunne være et problem i den daglige rådgivning af medlemmer
Roshan fortalte at medlemmer ofte ringer og får hjælp omkring prissætning ved specifikke opgave, men at den største udfordring er manglende åbenhed kollegerne imellem og at der er behov for en ny kultur, hvor der kan udveksles erfaringer
Det give bedre mulighed for ensartethed i prisstrukturen, med bedre gennemsigtighed for kunderne og sikre at fotograferne får aftalt og betaling for alt brug i en aktuel sag, supplerede Peter Thornvig.
Han fortalte også om de lovmæssige begrænsninger for, hvad der kan aftales, men at begrænsningerne ikke forhindre at man har en ensartet struktur i prissætningen.
PF her et arbejde i gang omkring en sådan prisstruktur, som man vil tage med i et grundlag for et pris og aftalearbejde.
Heidi, Ida og MEW ville, med støtte fra DJ, se om der kan starte en netværksgruppe omkring vilkår for reklameopgaver.
Kommentarer