FotoSalon kom ud i hjørnerne af fotografiet
De tre fotografer Lærke Grønborg, Trine Søndergaard og Tine Harden tegnede tre meget forskellige hørner af fotografiet
I sin velkomst på FotoSalon 2012 , sagde Michael Harder at sammensætningen af et panel på 3 kvindelige fotograferet ikke bare var en balance til de tre mandlige fotografer, der var på sidste FotoSalon i Aarhus, men var et udtryk for at fotografi ikke længere er en mandsdomineret verden.
Lærke Grønborg er for kort tid siden udlært som fagfotograf, men allerede nu etableret som partner i sin tidligere mesters firma der ny hedder Billedmagerne Grøn og Grønborg.
Lærke vist en række billedserier der fortalte om en fotografisk hverdag, som spænder fra iscenesatte bryllupsbilleder, over modefotografi, arkitektur til produkt billeder i en reportage, dokumentarisk billedstil. Lærkes fotografiske engagement er indlysende. Og om sin glæde ved at fotografere sagde hun kort og lakonisk " Jeg elsker det, men det er ikke lige det man bliver rig af".
Trine Søndergaard var oprindelig facineret af det socialrealistiske I dag er Trine veletableret som kunstfotograf, hvis fotograisk værker sælges fra galerier i København og New York.
Gennem 6 billedserier viste Trine den fotografiske transformation hun havde gennemgået. Fra realisme med 6x6 Hasselblad og håndflash, frem til i dag, hvor også samarbejdet med hendes mand fotografen Nicolai Howalt, bygger på fotografiet som formidler af følelser og æstetik i en stærk og personlig billedstil. Billedbearbejdning af fotografiske elementer, lander i store tableauer som jagtscener eller tætte og nære portrætter, der gemmer personlige stemninger i portrætternes nøje afstemte farvelægninger.
Tine Harden fortalte at hun efter 16 år som freelance pressefotograf for Politikken nu er stået af i forhold til pressefotografiet. I dag arbejder Trine helst med projekter, hvor hun er fri til at skildrer mennesker og stede, som stemninger og følelser i en fotografisk stil.
Tine viste en række billeder, der kredsede om hendes yndlingsemner, heste, mellemøsten og fodbold i Afrika, der blandt andet er blevet til bogen "A kick out of Africa". Stilen er væk fra pressefotografiets ofte skarpe og ukomplekse billeder. Pressefotografiets ramme, med indsigt og fokus på mennesket er bevaret i Tines ofte ikoniske billedskildringer. Her er der er plads til de mange detaljer, der gør fotografi til en langtidsholdbar oplevelse.
Fra paneldebatten om dagens fotografi
Hvordan har respekten for fotografiet det?
Svarene fra panelet var samstemmende, Fotografiet er under stadig pres fra de mange der har et kamera. Kunderne tror nogle gange det er så nemt, de kan jo selv...
"Min fotograf", er en ofte brugt vending af kunder og journalistiske kolleger. Det anonymiserer individualiteten, der ellers kommer tydeligt til udtryk i vores arbejde. Det vidner om at mange billedbrugere ikke har en forståelse af de gode billedernes unikke værdi for budskaber og produkter Den enorme strøm af anonyme billeder på nettet, har også sin del af ansvaret her for.
Man skal holde fast i navngivning og de andre vilkår og ikke sætter prisen ud fra en ydmyg holdning. I sidste ende giver det den største respekt. "Og så der Intet der gratis!" slog Tine Harden fast.
Lærke Grønborg var enig, men pointerede at det i den kommercielle verden altid er en balance i forhold til de gode kunder
Trine Søndergaard er meget bevidst omkring vilkår når hun sælger sine billeder fra gallerier. Der er altid aftaler om anvendelse, navngivning, billedbeskrivelse.
Om hvordan man forholdte man sig til mulighederne på den digitale lejeplads for fotografer.
For Lærke Grønborg, er der som reklamefotograf frie leg på alle de digitale hylder. ”Det er en del af arbejdet som fotograf, at udforske en mulighed i værktøjspaletten. Det leder altid til en nye dør der så skal åbnes til andre muligheder. Fascinationen af de man så finder, giver i perioder et "overforbrug" af en effekt, som så hen af vejen fandt en afbalanceret plads på værktøjslinjen sammen med de andre effekter og muligheder.
Trine Søndergaard arbejder mest på emulsionsfilm, men bruger gerne de digitale værktøjer for at skabe sine fotografiske værker. ”De digitale muligheder giver frie rammer i billedprocessen” fortalte Trine.
”Så længe man ved hvilken kasket man har på, et det ikke noget problem at bruge de digitale muligheder, for at skabe eller understreg en bestemt stemning”, fortalte Tine Harden, der både arbejder med presse og frie opgaver. ”De handler blot om at vide under hvilken kasket man arbejder, hvor den journalistiske sætter klare etiske grænser”.
Kommentarer