Det er lyset, der gør det
UDENLANDS FOTOGRAFERNE: Eric Satten har fra barnsben været vant til at flytte mange gange, Så det var ikke et svært spring, da han flyttede til Stockholm med sin svenske kæreste og etablerede sin fotografiske forretning der
Han er fascineret af, hvad det rigtigt satte lys kan gøre for de ting, han fotograferer. Han er still life fotograf og har specialiseret sig i at fotografere blanke og transparente produkter.
Siden 2001 har still life fotograf Eric Satten været fast bosat i Stockholm. 12 år på samme sted er noget nær en rekord for ham. ”Jeg har været vant til at flytte mig hele tiden,” siger han.
Kompasset rundt
Som barn boede han med sin amerikanske far og danske mor i henholdsvis New Jersey, New York og Kansas City. Så fulgte syv-otte år i Otterup på Fyn, og som 14-årig vendte han tilbage til New Jersey for at gå på high school. Som ca. 18-årig var han for en kort stund retur i Otterup før den store backpacker-rejse rundt i verden. Sidste stop var en kibbutz i Israel, hvor han blev kæreste med en svensk pige, som rejste med ham til Danmark. [fortsættes...]
Snart blev han optaget på fotografuddannelsen på Medieskolen i Viborg, og siden fulgte en praktikplads hos en reklamefotograf i Aarhus. ”Vi lavede mode, reklame og alt muligt. Jeg fik masser af ben i næsen ved at være hos ham.” Men Eric Satten var også frisk på at følge skolens generelle opfordring til at prøve kræfter i udlandet.
Om Eric Satten
Svendebrev i 2004. Uddannet fra Medieskolen i Viborg med lærepladser hos reklame- og modefotografer i Aarhus og Stockholm.
Hans arbejde kan man se i magasiner som Watch World, Harper´s Bazaar, NK STIL, A Perfect Guide, Res, King, Residence, Café, Bona Vita, Klockmaster m.fl.
Og han arbejder for kunder som Assa Abloy, Siemens, Samsung, Sony Ericsson, Oriflame Cosmetics, Kosta Boda, Rizzo, L´Oréal, Arla, Amnesty International, Swarovski, Bosch m.fl.
Topniveau i Sverige
”Efter godt to år hos min mester i Aarhus havde jeg fået så mange færdigheder, at jeg mente, at jeg sagtens kunne arbejde i udlandet,” siger han.
Hvor skulle det være …”Mange fotografer har New York på ønskelisten, men den by kendte jeg jo så godt i forvejen. Jeg ville gerne prøve noget nyt.”
Eftersom kæresten var svensker, var det oplagt at undersøge mulighederne nordpå. ”Jeg opdagede, at de svenske fotografer var rigtig, rigtig dygtige.
Svensk reklame lå på topniveau og kunne let konkurrere med alle de store bureauer i verden, så jeg besluttede at se, hvad jeg kunne lære i Stockholm og gjorde min uddannelse færdig heroppe.
Jeg var hos flere forskellige modefotografer, for i Sverige brugte de ikke at have lærlinge, de havde assistenter, og så kunne jeg bytte lærested, hver gang jeg kom tilbage efter et af skoleopholdene i Viborg. Min lærer på Medieskolen, Gunner Byskov, var guld værd, han sørgede for al papirarbejdet, så kontrakter og aftaler var i orden i forhold til min uddannelse.”
Formgiver med lyset
Forretningen har kørt siden 2004, hvor han fik sit svendebrev og straks i gang med at kime reklamebureauerne ned og have møder med et stort antal art directors.
”Nogle gange havde jeg mange møder om dagen. Jeg var helt blæst efter at have fortalt de samme ting om mine billeder syv gange på en dag, men jeg mødte stor venlighed og interesse, og der gik ikke lang tid, før den første kunde ringede og ville have det, jeg kunne.”
Undervejs i lærlingetiden var han blevet klar over, at det, han finder mest spændende, er at skabe med lyset, og hans speciale er at fotografere blanke og transparente produkter som smykker, glas og metal.
”Mine kunder siger, jeg er god til at formgive med lyset. Jeg kan få produkterne til at se tredimensionelle ud på en todimensionel flade, og jeg kan genskabe det materialistiske, så det for eksempel er tydeligt, at noget er metal og ikke plastic.”
Fik agent og skaffede et studie
Efter det første halve år som selvstændig følte han, at han var ved at blive skizofren.
”Om dagen skulle jeg både fotografere og forsøge at skaffe nye kunder, og om aftenen skulle jeg være revisor, sørge for skatten og alt det der papirarbejde, som er lige så omfattende i Sverige som i Danmark. Så jeg nichede mig selv hårdt, altså skabte mit eget billedsprog og fik en agent. Agenten var dygtig til at skaffe opgaver og til at få betalingen i hus.”.
Efter yderligere et halvt år anskaffede han sig også et studie i fællesskab med to andre fotografer.
”Det er hamrende dyrt at leje studie i Stockholm, og jeg var altid nødt til at bruge en ekstra dag, for man kan altid lige flytte den skide shampooflaske en millimeter mere til venstre og lige to millimeter til. Det kan stå på i timer, så det giver mindre pres at have sit eget studie.”
Next stop Hawaii
Eric Satten er varsom med at give andre fotografer råd om at tage til udlandet og etablere sig.
”Vi er jo alle forskellige. Jeg ved bare, at verden er blevet lille, det er nemt at rejse, og personligt ville jeg hoppe ud i det. Men det er let for mig at sige. En anden type person, vil måske pludselig stå et fremmed sted og opleve, at han eller hun ikke rigtig er klar.”
Har han selv flytteplaner for nærmeste fremtid?
”Nej, nu har vi to drenge på 3 og 6 år, så vi bliver her. Min fremtidsplan går ud på at arbejde så hårdt, at jeg kan gå tidligt på pension, flytte til Hawaii og drikke Frozen Margaritas!”
Kommentarer