Balladen på de social medier
KOMMENTAR: Hvis man kun ser på dem som private opslagstavler med indhold, der mere eller mindre bevidst kan deles af andre private er (næste) alt godt
Det er en problemstilling der ofte dukker op på alle sociale medier. Nogen bruger noget andre mener de ikke har lov til at bruge.
Et problem med to leverandører. På en front er det når medier og virksomheder begynder at bruge de sociale platforme til deres forretnings relaterede formål. Senest kan man på journalisten.dk læse hvordan to danske mediehuse røg i totterne på hinanden omkring et Youtube indslag.
På en anden front er det brugerne, de private, der kan have svært ved at se hvor kanten for brug og misbrug ligger.´
Og endelige er der udbyderne af de sociale tjenester, som tjener kassen på baggrund af det indhold vi og mange andre ophavsmænd producerer som billeder, musik og tekst.
Uden at det koster dem en krone og med et skuldertræk, henviser de til at det er brugerne der lægger det på – sammen med tjenestens egen annoncørers annoncer og bannere.
Uden det indhold vi og andre ophavsmænd leverer ville disse annoncer og andre forretningsmæssigt salgbare elementer, være uden værdi.
Vi har i DJ og sammen med de organisationer vi samarbejder med i bl.a. Copydan Billedkunst et arbejde i gang, hvor vi netop ser på de ophavsretlige vilkår på de sociale medier ud fra en fair balance i forhold til os der leverer indhold og dem der gerne vil bruge det.
Kommentarer