Året pressefoto en klasse op
Overvægten af voldsomme sort/hvide skildringer fra fjerne lande afløst af intense og nærværnede billeder fra vores egen baghave
Årets prisuddeling drejede sig ikke kun om billederne under prisuddelingen i de mange pris kategorier.
Der blev også uddelt hug til redaktionelle besparelse på fotografer, kommenteret med at man får meget mere avis med gode billeder end redigerede historier fra nyhedsbreve og pressemeddelelser.
Dansk nærværd
Resten af verden skal selvfølgelig have plads..., men flere bemærkede de mange danske billeder der er indsendt, som et spejl af et år uden store dramatiske begivenheder i udlandet.
Set fra tilskuerpladserne var det et kæmpe løft, at den næsten forudsigelige ÅP strøm af udenlandsk ulykke, i år blev brudt med stærke og nærværende danske billedhistorier. Her af flere illustrative, og fjernt fra en traditionel forestillingen om, hvad en fotojournalist kan beskæftige sige med.
Som Thomas Freitags fødder, der vandt i kategorien "Sport" og fra "Åben klasse" Jacob Ehrbahns dynamiske billeder af vildt hår..
Især projekter som, billedserier og video satte fokus på at vores egen baghave stadig rummer historier, der kalder fotojournalistisk nysgerrighed.
Som TV-dokumentaren 'Et Blad falder til Himlen' om forfatteren Knud Romers sidste langtrukne tid med sin demente far som en selvskreven vinder.
Ikonisk
Og så Marie Halds vinderbilledet af, den prostituerede Bonnie sammen med en kunde. Et af flere i Maries skildring af Bonnie, som i sin helhed også rummer en historie med dybde og nærhed i og uden for Bonnies rolle som ludder.
Vindebilledets styrke understreges ved løsrevet fra billedseriens historien om Bonnie, at have kompositionen og udtryk til at aspirere som et af dansk fotografis ikoniske billeder.
På PFs web kan du læse mere og se alle vinderbilleder fra Årets Pressefoto.
På udstillingen i Den Sort Diamant, København, kan man frem til 13. april se alle billeder indsendte til ÅP.
Kommentarer