Illustration: Julie Flansmose

Kom ind i kampen - selvom du er i job

14. jan. 2016 – kl. 11.30
Del:
Selvom du er i fast arbejdsforhold og ikke umiddelbart søgende, er det en god idé at holde dig attraktiv på jobmarkedet. Christina Bornhøft, Talent Sourcing & Attraction Manager hos coreworkers, giver 5 gode råd til hvordan.

Googl dig selv - og gør dig søgbar på de rigtige ting

Det er en god idé at google sig selv, før en potentielt kommende arbejdsplads gør det. Hvad kommer der rent faktisk frem, når du googler dit eget navn? Er det et aftryk, du gerne vil sætte? Er der for eksempel ting på din Facebook-profil, du godt kunne sortere lidt i? Du kan ikke styre nettet, men du kan starte med at inddele dine Facebook-venner i grupper. Så billeder af katte, børn og løbeture ikke dukker op i feedet på dit professionelle netværk, men artikeldelinger og blogindlæg med holdninger og faglige emner derimod gør. Husk, du kan selv være med til at søgeoptimere dit navn ved at sikre, at der lander historier, som understøtter din profil.

Hold dig opdateret – også i periferien af dit nuværende job

Det er nemt at få tunnelsyn i fast job og kun se det, der ligger lige foran dig. Men det er en god idé at løfte blikket lidt og kigge på opdaterende kurser inden for dit fag, så du bliver ved med at udvikle dine kompetencer. Det er også en god idé at deltage i debatter inden for dit fagområde. Synliggør for eksempel dine kompetencer løbende, og vær aktiv online omkring de specialområder eller interesser, du har. Husk også at like og dele artikler og indlæg i dit netværk, der siger noget om dig og dine faglige interesser.
 
Optimér dit cv – både analytisk, sprogligt og strukturelt 

Gå væk fra den formelle og traditionelle måde at tænke cv på – og tænk det lidt mere frit. Hvordan har du lyst til at præsentere dig selv? Vi er med de sociale medier blevet meget mere frie i vores måde at kommunikere på, og vi forventer i dag at kunne mærke personen bag ordene. Så overvej dit ordvalg, og lad det skinne igennem, hvem du er. Husk at få taget et vellignende foto – uden sommerhat og drinks med paraplyer i hånden – også selvom det ikke er til et erhvervsrettet formål. Portrætfotos bliver brugt aktivt af headhuntere og virksomheder i dag og spiller en betydelig rolle i det samlede indtryk af dig som potentiel jobkandidat. Få eventuelt også en anden til at læse dit cv igennem. Det er godt at få nogle kritiske øjne på, hvordan du præsenterer dig selv, og om du får det rigtige med. 

Brug aktivt dit digitale netværk 

De fine fysiske netværk, vi alle sammen færdedes i for år tilbage, er i høj grad flyttet digitalt – og det er blevet helt legalt, at man bruger sit digitale netværk aktivt til at komme videre. LinkedIn har et meget erhvervsrettet formål, men i virkeligheden kan du også bruge Facebook til at præsentere din faglige profil. Coreworkers vil anbefale, at du bruger både LinkedIn, Facebook og Twitter. Headhuntere søger på både det ene og det andet. LinkedIn vinder i faglige sammenhænge ved at være et etableret jobsøgnings-medie, men Facebook har en fin måde at segmentere på, som LinkedIn ikke har på helt samme måde – og Twitter er i fremdrift (316+ mio. er aktivt jobsøgende eller passive kandidater på Twitter globalt i december 2015, viser tal fra coreworkers). Sætter du dig i headhunternes sted, vil du opleve, at de bruger både Facebook, Twitter og LinkedIn aktivt. På LinkedIn vil potentielle nye arbejdsgivere og headhuntere typisk søge via din titel og dit resume. Overvej derfor, hvad du kalder dig selv og skriver om dig selv. Anvend ord, som skitserer dine fremtidige ønsker, idet disse ord vil være søgbare. 

Pay it forward

Med tiden vil LinkedIn-profilen afløse dit cv. Ansøgninger og cv vil mere eller mindre forsvinde, fordi alt bliver integreret – dermed også rekrutteringssystemerne - og kontakten mellem arbejdsgiver og arbejdstager bliver kortere. Det vil sige, at hver gang du opdaterer ting og sager, opdaterer du automatisk også i den database, en virksomhed måtte have – og så ender et erhvervsrettet medie som LinkedIn med at være hoveddatabasen. Derfor handler det i høj grad om at være på forkant og vise interesse – måske med et opkald til en potentielt kommende arbejdsplads. Det er heller ikke forbudt at ringe en virksomhed op, der har et stillingsopslag, som ikke lige er dig. Måske kunne virksomheden have brug for sådan en som dig. Det kunne jo være, der kom nogle åbninger på et senere tidspunkt.



Tags: Karriereudvikling, Jobsøgning, Ledighed Af: Johanne Luise Boesdal

Relateret indhold

Hjælp til ledige
Du vil næsten med sikkerhed opleve at være ledig i en kortere eller længere periode af dit liv. I de perioder er det en afgørende fordel at have en professionel sparringspartner, der kan hjælpe...
Læs mere
Jobsøgningsmanual
En moderne effektiv metode
Læs mere
Hvad kan du og hvad vil du?
50% af opgaven er løst hvis du søger de rigtige stillinger
Læs mere

Relaterede nyheder

En jobsøgendes bekendelser
Jobannoncer, der søger efter MULTITALENTER. Velmenende råd fra et netværk, der har travlt med sit eget. Og en hverdag, hvor angsten lurer lige under overfladen - som for alt i verden...
Læs mere
Styrket indsats til dimittender i DJ
DJ har særligt fokus på målrettet tilbud til studerende og nyuddannede i ny dimittendpakke, som skydes i gang i løbet af sommeren. Fokus er først og fremmest, hvordan man lander sit første...
Læs mere
Tre bud på ny digital journalistik
DJ inviterede tre nye danske digitale medier til arrangement om ambitioner, forretningsmodeller og nye digitale muligheder. Her får du chefredaktørernes valg, overvejelser og bekymringer...
Læs mere

Arrangementer

Nyuddannet – Skab din karriere
Kurset henvender sig til dig, der er uddannet indenfor det seneste år, og som ønsker at lande det første job eller at sætte retning på karrieren.
Læs mere
Nyuddannet? Skriv dig til en jobsamtale
Speeddating med branchen
Læs mere
JobWorkShop - skriv så du bliver kaldt til samtale!
Mange af DJs medlemmer er gode til at skrive. Men de fleste kan blive bedre til at skrive en moderne effektiv jobansøgning. Lær at skrive personligt, konkret, virksomhedsrettet og om fremtiden.
Læs mere