Offentlighedslov bør ændres nu

05. feb. 2016 – kl. 09.05
Del:
En lang række eksempler på undtagelser for aktindsigt med henvisning til ny offentlighedslov, modstrid med internationale konventioner og manglende meroffentlighed. Der er nok af grunde til at, de politiske partier allerede nu sikrer mere åbenhed i den offentlige forvaltning, mener Lars Werge, formand for DJ

Den aktuelle politiske debat om den nye offentlighedslov åbner en mulighed for at, det intensive arbejde som DJ har gjort for at få ændret offentlighedsloven, kan bære frugt. Senest har Enhedslisten, Alternativet og Dansk Folkeparti stillet lovforslag om ændring af centrale paragrafer om ministerbetjening (§24) og ’politikerparagraffen (§27 stk. 2) samt om kalenderlukninger (§22).

Det sker blandt andet på baggrund af, at Dagbladet Information kunne afsløre, at ministerbetjeningsreglen er blevet brugt 360 gange siden lovens indførelse i januar 2014.

I et nyt notat forfattet for DJ af Oluf Jørgensen, der er jurist og offentlighedsrådgiver, oplistes, hvordan den danske offentlighedslov er i strid med en række internationale konventioner.

Det får Lars Werge til at appellere til Folketingets partier om at ændre de problematiske dele af den nye lov:

”Det er helt afgørende for den parlamentariske kontrol, at vi får ændret de paragraffer som lukker helt ned for indsigten i de væsentligste beslutninger”.

”I notatet peger Oluf Jørgensen blandt andet på, hvordan Danmark er langt efter de øvrige nordiske lande på dette område. Samt at Danmark ikke har tiltrådt en række internationale konventioner om offentlighed i forvaltningen. Det klæder ikke det danske demokrati.”

”Jeg vil gerne udtrykke min opbakning til de politiske partier, der nu har erkendt, at de tog fejl i første omgang. Med dette notat i hånden får disse politikere endnu bedre afsæt til arbejdet med at ændre offentlighedsloven – ikke ved at skrue den tilbage til, hvordan den var, men ved at udvikle den på de områder, hvor der er lukket ned for offentlighedens adgang til indsigt.”

”Naturligvis anerkender DJ, at politikerne og ministrene skal have mulighed for at føre drøftelser i fortrolighed. Men det hensyn bliver allerede tilgodeset i lovgivningen, og det kan derfor ikke være argument for, at loven er blevet så stram, som den er.”

Læs hele notatet fra Oluf Jørgensen her.

Læs også: Offentlighedslov i strid med menneskerettigheder 

Tags: Offentlighed/aktindsigt Af: Troels Johannesen

Kontakt

Relateret indhold

Mediejura
DJ har lavet følgende mediejuridiske pjecer:
Læs mere

Relaterede nyheder

Ombudsmand genoptager undersøgelse af offentlighedsloven
Folketingets Ombudsmand Jørgen Steen Sørensen genoptager den undersøgelse af offentlighedsloven, han satte i bero i foråret – og forventer at den vil være færdiggjort inden udgangen af september...
Læs mere
Her er DJs program for Folkemødet 2016
Igen i år har DJ fuldt program i eget telt på årets folkemøde i Allinge. 13 arrangementer om blandt andet public service, medieetik, pressefotos, gennemsigtighed i journalistik...
Læs mere
Offentligt ansatte skal kunne ytre sig i tryghed
Stærk opbakning fra alle sider, da ytringsfrihed for offentligt ansatte blev debatteret på konference på Borups Højskole.
Læs mere