Produktion: Julie Flanmose

Lav en forretningsplan … og brug den!

02. feb. 2016 – kl. 12.53
Del:
Som freelancer eller selvstændig skal du bruge 50% af din arbejdstid på at udvikle din forretning, siger karriererådgiver i DJ Mads Løkke.

Forretningsplan. Det lyder i sig selv som et omfattende stykke arbejde, man godt kunne blive fristet til at udskyde til en periode med absolut stilstand. Hvor alle opgaver er afleveret. Og farveclipsene sorteret efter Pantone-systemet. Måske er det navnet, der klinger kedeligt? Eller måske er det erkendelsen af at skulle arbejde ud fra en plan? Uanset: Der er ingen vej udenom, hvis du spørger DJ’s karriererådgiver Mads Løkke. Vil du skabe værdi for nogen, er du nødt til at vide, hvem du vil skabe værdi for, hvordan du vil gøre det – og hvor markedet befinder sig.

Beskriv din forretningsidé

Din forretningsidé er essensen af, hvad du tilbyder dine kunder. Lav en kort profiltekst, hvor du præsenterer dig selv og dit produkt. Helt kort.  

Er vi ikke ved at være lidt fed up af den her type elevator-taler, folk lirer af på kommando på diverse stående kaffe- og croissant-møder? Præsenterer man ikke sig selv og sit produkt bedre ved ikke at være så indstuderet, men mere improviserende?

Karriererådgiveren: Det største problem for vores medlemmer er ikke forretningsplanens floskler, men at de springer over de tanker, der ligger bag den, fordi de hellere vil beskæftige sig med deres faglighed. Vi anbefaler her i DJ, at du som freelancer eller selvstændig deler din arbejdstid ligeligt mellem faglighed og forretning. Når det er sagt, kan jeg i øvrigt godt li’ begrebet elevator-tale. Jeg ved godt, at der er folk, som får et vildt blik i øjnene, når de hører det ord – men det er som regel de samme folk, som får et vildt blik i øjnene, når de bliver bedt om at forholde sig til, hvem deres kunder er …

Gør dig klart, hvilke behov du dækker

Det er tvingende nødvendigt, at du gør dig klart, hvad det er for et behov, du vil dække med dit medieprodukt. Dine samarbejdspartnere og brugere skal vide præcist, hvad de kan forvente at få fra dig.

Er vi ikke forbi det punkt, hvor selv de mest grundoptimistiske Ole Henriksen-typer har erkendt, at mediebehov bliver dækket i døgndrift? Findes der overhovedet nogle behov tilbage at dække?

Karriererådgiveren: Ja, for behovene udvikler sig hele tiden. Og freelancere og selvstændige, der ikke har gjort sig klart, hvilke behov de dækker i markedet, kommer i mange situationer til at reagere på fornemmelsen. Lidt ligesom at agere advokat ud fra en serie på Netflix. Objection!, råber han og rejser sig. Du er nødt til at gå lidt tættere på og finde ud af, hvilke behov din forretning dækker. Det er ikke nemt. Kundernes behov er jo langt fra en konstant størrelse, men noget, der flytter sig hele tiden, og du skal hele tiden genopfinde dig selv og orientere dig mod markedet.

Beskriv, hvad du tilbyder af unikke løsninger

Hvor har du en fordel, der skaber en værdi, som er større end dine konkurrenters? Har dit produkt noget unikt over sig, fordi du har en specifik viden, måde at anskue ting på eller skrive på – så beskriv det her.

Er vi ikke ved at være forbi alt det her med at være åh så unik og individuel? Er det ikke nok at kunne tilbyde et gedigent stykke rugbrødsarbejde?

Karriererådgiveren: Du skal tænke det unikke sådan, at du som generalist har mulighed for at markedsføre dig som kyndig inden for et eller andet, der er efterspørgsel på – lige nu og her. Det er ikke dig, der skal være unik, men dit blik for, hvad dine kunder har brug for af unikke løsninger.

Definér din målgruppe

Både i forhold til dine kunder – og deres kunder. Vil du for eksempel gerne levere artikler til en målgruppe af skolelærere, er det en god idé at sætte dig grundigt ind i, hvad der optager den målgruppe. Og hvordan den gerne vil kommunikeres til.

Er det ikke farligt at placere folk i målgrupper? Risikerer man ikke at gøre mennesker til stereotyper i en grad, så det bliver svært at hitte rundt i, hvad de egentlig tænder på?

Karriererådgiveren: Jo. Men det er mere farligt ikke at interessere sig for, hvem ens kunder er. Det er ikke nok bare at vide med sig selv, at jeg er fotograf og så må der vel komme nogle og købe nogle billeder. Du bliver nødt til at kende dit kundegrundlag. Og ja – så kan det godt være, du opdager, at du ikke kun kan lave dine drømmeopgaver, hvis du vil overleve. Men det kan også være, du opdager, at dine kunder i virkeligheden godt kunne bruge mere end det, du leverer til dem i forvejen. Fordi du kender dem og deres behov så godt.

Fire reminders på, hvorfor du skal lave en forretningsplan

Den hjælper dig til at overholde din målsætning om, hvad du vil tjene om året. Du bliver med en forretningsplan mindet om, at du måske stadig mangler et stykke for at være i mål. Uden den påmindelse er det nemt bare at skalere ned og fordybe sig i det faglige arbejde.

Den tvinger dig til at spille på flere strenge, når det er nødvendigt. Noget tjener du penge på, andet er super sjovt – og forhåbentlig er nogle af opgaverne begge dele. Men lad være med at forvente, at det hele kan opfylde alle behov. En forretningsplan kan hjælpe dig med at få et overblik over typerne af opgaver i din virksomhed. Og over, i hvilken retning du eventuelt skal i gang med noget opsøgende arbejde.

Den bidrager positivt til din prissætning. Mange har en tendens til at sætte deres pris ud fra, hvad de skal have for at overleve. Det er ikke måden at gøre det på. Prisen skal sættes ud fra, hvilken værdi du skaber i markedet, og de lønsatser, det specifikke marked opererer med. Den sats finder du i din forretningsplan.

Den tvinger dig til at udvikle din forretning – ikke kun din faglighed. Omsætning, indtjening, antal kunder, kundetyper, kundepleje, udvikling og planlægning af opsøgende arbejde. Det er opgaver, du gerne skulle bruge 50% af din arbejdstid på.

Tags: Karriereudvikling, Markedsføring Af: Johanne Luise Boesdal

Relateret indhold

DJ BIZ Nyt
Her finder du DJs værktøjsartikler til dig, der skaber dit eget job - hvad enten du er selvstændig, freelancer, projektansat, konsulent, mikrovirksomhed eller noget helt sjette.
Læs mere
Branding - du er dit eget varemærke
Hvordan bliver man synlig i en verden fuld af freelancere, som også vil ses? Tidens ny karriereord hedder personal branding eller bare: Vær dig selv og vis, hvad du står for
Læs mere
Branding - cases
Hvordan arbejder andre freelancere med branding? Vi har samlet tre cases på freelancere, der har hver deres måde at bruge branding på.
Læs mere

Relaterede nyheder

En jobsøgendes bekendelser
Jobannoncer, der søger efter MULTITALENTER. Velmenende råd fra et netværk, der har travlt med sit eget. Og en hverdag, hvor angsten lurer lige under overfladen - som for alt i verden...
Læs mere
Tre bud på ny digital journalistik
DJ inviterede tre nye danske digitale medier til arrangement om ambitioner, forretningsmodeller og nye digitale muligheder. Her får du chefredaktørernes valg, overvejelser og bekymringer...
Læs mere
Ugentlige feedback-møder skaber trivsel og udvikling
”Journalister er vant til altid at se frem mod den næste historie”, siger Julie Grothen, journalist på Sjællandske Mediers sjællandsredaktion. Derfor har de på redaktionen taget konsekvensen...
Læs mere

Arrangementer

Nyuddannet – Skab din karriere
Kurset henvender sig til dig, der er uddannet indenfor det seneste år, og som ønsker at lande det første job eller at sætte retning på karrieren.
Læs mere
Tag hånd om din karriere – bliv heldig med vilje
Dette er kurset for dig, der er opsagt, fritstillet eller har været ledig i kortere tid, og som har lyst til at finde ud af, hvad der skal være næste skridt i din karriere.
Læs mere
DJ BIZ INTRO: Skal du være freelancer/selvstændig?
Du overvejer at blive freelancer/selvstændig, men er det noget for dig? Hvordan arbejder man, når man går solo, og hvordan undgår du begynderfejlene? Bliv klogere på 3 timer i DJ
Læs mere