Foto: Jakob Carlsen

Lær af Sheikh og Falktoft: Bliv dit eget medie

24. feb. 2016 – kl. 13.45
Del:
Peter Falktoft har 174.000 likers på Facebook, 163.000 Instagram og 138.000 følgere på Twitter. Jakob Sheikh har 15.000 likers på Facebook og tæt på 7000 følgere på Twitter. DJ havde inviteret journalisterne Jakob Sheikh og Peter Falktoft til at fortælle om branding på de sociale medier som en del af DJ Social Media Sessions i uge 8.

Jakob Sheikh lagde ud med at fortælle, hvad han som etableret Politiken-journalist bruger sociale medier til.

”På en god dag ville jeg nå ud til mellem 200.000 og 400.000 Politiken-læsere. Med et af mine opslag på Facebook har jeg været oppe på 1,6 mio. feeds i Danmark. De sociale medier er derfor bare et helt andet game”.

Jakob Sheikh mener ikke, man skal gå uden om de etablerede medier, men at nogle ting bare egner sig mere til at gå viralt. Fremfor kun at blive fortalt i en etableret medieramme til en fastdefineret målgruppe.

”Jeg var eksempelvis i Qatar i forbindelse med VM i håndbold og lagde et råklip ud på de sociale medier af de usle forhold, migranterne levede under. I løbet af et døgn var det uredigerede klip, som jeg havde taget med mobilen, blevet set 175.000 gange. Hvorimod det redigerede indslag på Politiken blev set 7000 gange. Det var lidt en øjenåbner for mig”.

Jakob Sheikh fik altså med sit rå og amatøragtige klip på de sociale medier 20 gange så mange visninger, end han gjorde efterfølgende i den redigerede version under et etableret medie-logo.

Jeg synes kun det styrker vores troværdighed, at vi lægger vores tvivl og beslutningsgrundlag åbent frem

Indsigt i den journalistiske proces

For Jakob Sheikh handler brugen af sociale medier både om at nå et bredere og anderledes publikum, end han gør på Politiken, og om at kunne forklare folk om processen bag de færdigt redigerede historier. Noget han oplever en stor interesse for.

”Folk vil gerne høre om, hvordan vi journalister arbejder og hvilke overvejelser, vi gør os. Jeg synes kun det styrker vores troværdighed, at vi lægger vores tvivl og beslutningsgrundlag åbent frem”.

Jakob Sheikh har også brugt Facebook til at promovere sin bog om Syrien ”Danmarks børn i hellig krig”.

”Jeg var lidt i tvivl, om folk gad at være med, hvis jeg blev sådan en omrejsende sælger, der forsøgte at promovere mine egne ting – men opslaget fik sindssygt meget opmærksomhed, og det gik op for mig, hvor engagerede ens følgere kan være”.

”Det er det vilde vesten”

Hvor de sociale medier for Jakob Sheikh er et supplement til sit arbejde for Politiken, er der for Peter Falktoft tale om hans primære medier.

”Internettet er min nye arbejdsplads, mit nye sted at udkomme og mit nye sted at være. Det er det vilde vesten. Vi ved ikke, hvordan vi skal tjene penge der endnu, men faktum er, at jeg via min personlige branding på de sociale medier ikke længere har brug for en arbejdsgiver. Jeg er mit eget medie”.

Peter Falktoft har, sammen med sin makker Esben Bjerre, sagt op som fastansat på DR – og er i fuld gang med at etablere sig som indholdsleverandør på nettet. I modsætning til Jakob Sheikh ser han ikke de sociale medier som et supplement, men det primære sted at være:

”Jakob rådede jer til ikke at vende ryggen til de etablerede medier. Det vil jeg på det kraftigste opfordre jer til at gøre. De etablerede medier er i en gevaldig krise, og journalistik er mig bekendt det mindst omstillingsparate fag i Danmark. Og her snakker vi inklusiv Danish Crown slagterierne”.

Den nye platform, Peter Falktoft og Esben Bjerre fremover skal udkomme på, er allerede blevet testet. Med succes.

”Med vores dækning af Folketingsvalget fik Esben og jeg testet, om vi godt kunne klare os uden et etableret logo oppe i hjørnet. Vi lånte et lokale her i DJ, hvor vi sendte fra, og det blev den mest streamede live-event i Danmarkshistorien”.

Den alternative valgdækning havde mere end 10.000 interaktioner pr halve time, og folk så i gennemsnit med i 32 minutter. Normalt hænger en web-seer på i 3-4 minutter.

De etablerede medier er i en gevaldig krise, og journalistik er mig bekendt det mindst omstillingsparate fag i Danmark

Bare for sjov … til at begynde med

Det var noget jeg gjorde på sidelinjen uden at få løn for det, fortæller Peter Falktoft ombrugen af sociale medier i forbindelse med sit arbejde som journalist på DR.

”Jeg lavede en Facebookprofil til programmet, fordi det var sjovt, og en Twitterprofil, fordi Rihanna havde en. I dag er det en guldgrube for mig, at jeg dengang af egen fri vilje brugte så meget tid der. Esben og jeg fik via de sociale medier fat i den gruppe, som alle medier gerne vil have fat i: Dem fra 12 til 35. Det er et livstidsabonnement at få fat i dem”.

Lige p.t. er Peter Falktoft mest forelsket i Instagram og Snapchat. Især det sidste.

”Snapchat er for mig at se det medie, der bedst omfavner det, journalistik er: Hurtig og præcis formidling”.

Pres på magthaverne

Jakob Sheikh fortæller, at han også har brugt Facebook til at få hurtigere adgang til svært tilgængeligt materiale. Blandt andet omkring Danmark og kollisionens bombardementer i Syrien. Hvor medierne skrev larmende meget om Ruslands bombardementer, var der tæt på mediestilhed omkring de bombardementer, det danske militær sammen med kollisionen var ansvarlige for i Syrien.

”Jeg fik med mine kritiske udmeldinger på Facebook om de tilbageholdte oplysninger hurtigere adgang til oplysninger, som gjorde, at jeg kunne bryde stilheden og skrive en artikel om det. Var jeg gået den traditionelle vej igennem ministeriets pressechef, var det langt fra gået så hurtigt”.

Et andet tilfælde, hvor Jakob Sheikhs brug af de sociale medier spillede en afgørende rolle i at mindske afstanden mellem magthaverne og befolkningen, var i forbindelse med en sag om ophavsret.

”Et islandsk medie havde ulovligt lagt én af mine artikler ud ord for ord, men ville ikke lytte til de jurister fra Politiken, der var sat på sagen. Jeg skrev en harmdirrende tekst på Facebook mod det her brud på ophavsretten – og efter et par timer var min tekst fjernet fra det islandske medies hjemmeside. Lige dér følte jeg, at jeg havde mere magt end en hel stab af jurister”.

Do’s and don’ts

Jakob Sheikh spørger på et tidspunkt ud i lokalet:

”Har I også hørt sådan nogle do’s and don’ts i forhold til, hvornår man skal lægge ting op på Facebook? Fuck det. Hvis man har noget interessant, man gerne vil ud med, er det meget mere virkningsfuldt at lægge det ud, når man føler for det”.

Peter Falktoft er ikke helt enig:

”Modsat Jakob, er jeg nu blevet mere strategisk omkring, hvornår jeg lægger noget ud. Hverdagsmorgener er gode. Folk vil åbenbart gerne forstyrres i morgenmaden”.

Se hele live-streamingen af DJ Social Media Session mellem Peter Falktoft og Jakob Sheikh.

Tags: Sociale medier Af: Johanne Luise Boesdal

Relateret indhold

3 freelancere på Facebook
Markedsføring, netværk og research. DJ Freelance har talt med tre freelancere for at høre, hvordan og hvorfor de bruger Facebooksider i deres arbejde.
Læs mere
Hele Danmarks Facebook
2,8 millioner danskere og 50 procent af landets virksomheder er på Facebook. Det gør værdien af markedsføring højere end i noget andet medie. DJ Freelance har talt med facebookanalytiker Mikael...
Læs mere
Freelancere på Facebook
En professionel side på Facebook er en god ide, hvis du i forvejen har en profil på mediet og kender det godt. DJ Freelance stiller skarpt på freelanceres brug af Facebook.
Læs mere

Relaterede nyheder

Livestream: Falktoft og Sheikh om sociale medier
DJ afholder i uge 8 social media sessions. Mandag kl. 15-16 live streames oplæg med Peter Falktoft og Jakob Sheikh om branding via sociale medier.
Læs mere
"Du holder lige øje med Facebook i weekenden, ik?"
Forhandlingskonsulent Christian Dølpher og arbejdsmiljøkonsulent Eva Jakobsen fra DJ giver her tre gode råd til medlemmer i medie- og kommunikationsjobs, hvor der forventes tilstedeværelse...
Læs mere
Vi vil det fleksible, men har svært ved at styre det
Ny medlemsundersøgelse omkring det fleksible arbejdsliv antyder, at flere medlemmer har svært ved at holde arbejdstiden nede på det antal timer, de får løn for. Alligevel er størstedelen...
Læs mere