
Kendelse 

fra 

Pressenævnet 

------ 
 

 

I sag nr. 2007-6-569 

Nyhedsavisen  

mod 

Journalisten 

 

afsagde Pressenævnet onsdag den 7. oktober 2007 sålydende 

 

K e n d e l s e: 

 

Nyhedsavisen har ved chefredaktør Simon Andersen klaget til 

Pressenævnet over en artikel i Journalisten den 15. august 2007, idet 

man mener, at god presseskik er tilsidesat.  

 

1. Sagsfremstilling 

 Journalisten bragte den 15. august 2007 en artikel under over-

skriften ”Nyhedsavisen: Alt for spidst vinklet” og underoverskriften ”Ar-

tikler var baseret på manglende engelskkundskaber. Det var ingen bevi-



 
 

-  2  - 
 
 

ser for, at Frank Aaen var med til at lave filmen”. Af artiklen fremgik føl-

gende:  

 

”MEDIEKRITIK. Sjældent er en avis gået så meget i flæsket på et 

andet medie, som da Nyhedsavisen i januar og februar kulegra-

vede »Den Hemmelige Krig«. Med stor ihærdighed efterprøvede 

Nyhedsavisen samtlige af filmens anklagepunkter. I nyhedshi-

storier, blogs og på lederplads lød det igen og igen, at der var 

grund til at betvivle dokumentationen i »Den Hemmelige Krig«. 

DR havde et gevaldigt troværdighedsproblem. 

Nyhedsavisens journalistiske granskning af »Den Hemmelige 

Krig« viste for eksempel, at en af filmens hovedkilder - den ame-

rikanske forhørsleder Chris Hogan - sagde ”to the best of my re-

collection”, da han fortalte, at danske specialstyrker overleverede 

afghanske fanger til amerikanerne fem-seks gange.  

Vendingen ”to the best of my recollection” fremgik ikke af DRs 

oversættelse, og det fik chefredaktør David Trads til at skrive: 

»Det er et groft brud på god journalistik at fjerne så afgørende 

forbehold - ja, det får DR til at være fuld af løgn.« 

Anklagerne fortsatte i Nyhedsavisens blogunivers, hvor journali-

stisk chefredaktør Simon Andersen spiddede filmen: »Guld-

brandsen har anvendt de værst tænkelige manipulerende tricks 

for at puste liv i sine elendigt dokumenterede anklager.« 

Den 29. januar 2006 bragte avisen endnu en afsløring, da det 

kom frem, at Christoffer Guldbrandsen angiveligt havde haft et 

nært samarbejde med den yderste venstrefløj i skikkelse af 

Frank Aaen under tilblivelsen af »Den Hemmelige Krig«. 

I alt bragte Nyhedsavisen mere end 50 - ofte meget kritiske - ar-

tikler om filmen. Alligevel lykkedes det ifølge rapporten ikke Ny-

hedsavisen at svække filmens dokumentation afgørende. Under-

søgelsesgruppen mener, at Nyhedsavisens dækning i flere tilfæl-



 
 

-  3  - 
 
 
de er ”alt for spidst vinklet”, andre steder er den udtryk for 

manglende indsigt i det engelske sprog. 

Det gælder for eksempel forhørsleder Chris Hogans udsagn om, 

at danskerne udleverede fanger til amerikanerne fem-seks gan-

ge.  

Ifølge Nyhedsavisen tager Chris Hogan to vigtige forbehold ved at 

benytte ordet ”might” og vendingen ”to the best of my recollec-

tion”. 

Ifølge undersøgelsesgruppen er det helt forkert. Tværtimod viser 

Nyhedsavisens fremstilling, at avisen ikke har et nuanceret 

kendskab til engelsk sprogbrug.  

»En kyndig bruger af engelsk ville vide, at ordet ”might” i den 

benyttede sammenhæng ikke nødvendigvis udtrykker et forbe-

hold for udsagnet i sin helhed, men for det præcise antal gange.«  

Også vendingen ”to the best of my recollection” har Nyhedsavi-

sen misforstået. 

»En kyndig bruger af engelsk ville vide, at man ikke kan gå ud 

fra, at vendingen ”to the best of my recollection” nødvendigvis 

udtrykker et forbehold for udsagnet, snarere tværtom,« hedder 

det i rapporten.  

Heller ikke i Nyhedsavisens stærke påstand om, at Christoffer 

Guldbrandsen har lavet »Den Hemmelige Krig« i et parløb med 

Enhedslistens Frank Aaen får Nyhedsavisen medhold i. 

»Det stod aldrig helt klart, med hvilken dokumentation denne 

påstand blev underbygget,« står der i rapporten, der samlet set 

konkluderer, at Nyhedsavisens dækning på flere områder var alt 

for spids.” 

 

2. Parternes synspunkter 

2.1. Nyhedsavisens synspunkter  



 
 

-  4  - 
 
 
Nyhedsavisen har anført, at fagbladet Journalisten i artiklen ret-

ter voldsomme angreb mod Nyhedsavisen, der er egnet til at svække avi-

sens troværdighed. Dette er sket uden, at kritikken forinden har været 

forelagt Nyhedsavisen, og avisens kommentar er ikke medtaget i forbin-

delse med artiklen. Avisen har afvist, at det er op til Journalisten at 

vurdere, om rapporten er af sådan korrekthed, at oplysningerne kan 

bringes uden forelæggelse for avisen. Det afgørende er, om oplysninger-

ne er krænkende og derfor skal forelægges.  

 Nyhedsavisen har videre anført, at rapportens konklusioner på 

afgørende punkter er forkerte og udokumenterede, hvilket må have stå-

et Journalisten klart ved gennemlæsning. Avisen har henvist til følgende 

udsagn:  

 

- Af artiklen fremgår det, at Nyhedsavisens dækning nogle steder 

”er udtryk for manglende indsigt i det engelske sprog”. Nyheds-

avisen har ikke – som påstået af kommissionen – hævdet, at for-

hørsleder Chris Hogan ”ved at benytte ordet ”might” [skulle] have 

taget et generelt forbehold for sit udsagn. Nyhedsavisen er enig i, 

at ordet ”might” alene relaterer sig til antallet af gange, der er af-

leveret fanger, ikke om fangeaflevering overhovedet er sket, og 

avisen har aldrig skrevet andet. Ved at forelægge påstanden for 

Nyhedsavisen kunne Journalisten have fået det opklaret. 

 

- ”to the best of my recollection”. Det afgørende er, om udtrykket 

betyder, at Chris Hogan udtrykker tvivl om det præcise antal 

fangeudleveringer eller, at han, så vidt han overhovedet kan hu-

ske, er sikker. Chris Hogan har selv tilkendegivet, at det er an-

tallet af fanger, han er i tvivl om. At Chris Hogan var i tvivl om 



 
 

-  5  - 
 
 
antallet bekræftes også af, at han i dokumentarfilmen udtaler 5-

6 gange, men efterfølgende udtaler 2-3 gange. Denne oversættel-

se understøttes af to uafhængige translatører. Ingen i undersø-

gelsesgruppen har disse kompetencer. Nyhedsavisen fastholder, 

at deres oversættelse er den rigtige. 

 

- At ”Den hemmelige krig” ikke er lavet ”i parløb med Enhedsli-

sten”. Enhedslisten – herunder Frank Aaen - har under produk-

tionen af filmen navnlig stillet spørgsmål i Folketinget omhand-

lende de spørgsmål, som Danmarks Radio ikke kunne få svar 

på. Enhedslisten får flere gange ændret Folketingets skemalæg-

ning vedrørende et beslutningsforslag, der berører spørgsmålet 

om behandling af fanger, der under krigsaktioner overlades til 

USA, så der tidsmæssigt er sammenfald mellem offentliggørelsen 

af dokumentaren og beslutningsforslagets behandling. Nyheds-

avisen har anført, at der er fuld dokumentation for Frank Aaens 

medvirken i tilblivelsen af filmen, hvilket han også bekræftede i 

et interview i Weekendavisen den 9. februar 2007, flere måneder 

før Journalisten offentliggjorde sin artikel den 15. august 2007. 

Alligevel citerer Journalisten kommissionens betragtninger om, 

at ”… det stod aldrig helt klart, med hvilken dokumentation 

[samarbejdet mellem Frank Aaen og DR] blev underbygget”. Det 

må have stået Journalisten klart, at Nyhedsavisen ville have 

fremlagt omfattende dokumentation for avisens påstande. 

 

- ”mener, at Nyhedsavisens dækning i flere tilfælde er alt for 

spidst vinklet” ud over eksemplet med Frank Aaen, som er tilba-

gevist, fremlægges ingen eksempler på, at Nyhedsavisens journa-

listik er ”for spidst vinklet”. Det nævnes, at ledere og kommenta-

rer beskylder dokumentaren for manipulation, men i ledere og 

kommentarer er der en videre adgang til stærkere at give sin 



 
 

-  6  - 
 
 
mening til kende. Det giver ingen mening at tale om, at ledere er 

”spidst” vinklede.  

 

 Nyhedsavisen har herudover anført, at Journalisten den 15. au-

gust 2007 tilbød avisen at komme til orde på nettet. Den slags kommen-

tarer kan ikke erstatte den pligt, et medie har til at efterprøve ganske 

grove påstande bl.a. ved forelæggelse, og at Nyhedsavisens kommenta-

rer knyttes til artikler i papirudgaven af Journalisten.  

 Nyhedsavisen har endelig anført, at Pressenævnets sag 2005-6-

207 ikke kan anvendes til sammenligning, idet den pågældende virk-

somhed tidligere havde afvist at kommentere anklagerne. 

 

2.2. Journalistens synspunkter 

 Journalisten har anført, at baggrunden for artiklen var, at Cen-

ter for Journalistik på Syddansk Universitet i fællesskab med Journali-

sten som journalisternes fagblad iværksatte en uvildig undersøgelse af 

DR-Dokumentaren ”Den hemmelige krig”, der medførte en omfattende 

debat, hvor klager var meget aktiv. Formålet med offentliggørelse var at 

gengive undersøgelsesgruppens rapport i en uvinklet, lettere forståelig 

udgave. Artiklen var alene et referat af undersøgelsesgruppens konklu-

sioner.  

Journalisten har anført, at bladet ikke ved gennemlæsning hav-

de anledning til at antage, at rapportens konklusioner ikke var korrek-

te. Rapporten er udarbejdet af fagfolk, hvis kvalifikationer i branchen er 



 
 

-  7  - 
 
 

velkendte og anerkendte, ligesom der ikke forelå grunde til at tro, at 

konklusionerne var fremkommet på et udokumenteret grundlag. 

Journalisten har anført, at efterprøvelsen primært skal foretages, 

når det drejer som om konkrete beskyldninger om gerninger eller hand-

linger, som beror på oplysninger, hvor der kan være tvivl om deres ægt-

hed og korrekthed. I den konkrete sag er det Journalistens opfattelse, at 

der ikke er et krav om efterprøvelse inden offentliggørelse, idet rappor-

ten er fra en uafhængig undersøgelsesgruppe. Det er alene rapportens 

konklusioner, der offentliggøres, hvilket fremgår af ordvalget i de påkla-

gede sætninger. Journalisten kunne i rapporten konstatere korrekthe-

den af de formidlede udsagn. Til de enkelte udsagn har avisen anført 

følgende:  

 

- Nyhedsavisens engelskkundskaber har været kritiseret af an-

dre.  

Vedrørende ordet ”might”. Af forhørsleder Chris Hogans svar til 

Danmarks Radio fremgår det, at forhørslederen henviser til det 

præcise antal gange, hvor de danske styrker har overleveret fan-

ger til amerikanerne. Ordet fremgik ikke af de danske undertek-

ster til dokumentarudsendelsen, men det engelske ord ”might” 

fremgik af lydsporet.  

Vedrørende udsagnet ”The unique Danish flag – to the best of 

my recollection – might have, might have been seen in the prison 

camp – bringing in prisoners – five, six times” refererer Journal-

isten undersøgelsesgruppen: 

”Rapporten fastslår, at Nyhedsavisen oversætter dette således: 

”Så vidt jeg husker, blev det særegne danske flag måske set (på 

soldater, der afleverede fanger), måske fem-seks gange”. 



 
 

-  8  - 
 
 
… 

Gruppen fastholder, at der er flere tolkningsmuligheder af ud-

sagnet, og indgår gerne i en dialog om dette med Nyhedsavisen, 

såfremt avisen offentliggør de to konsulterede translatørers ar-

gumenter for, at der kun eksisterer den af Nyhedsavisen frem-

hævede tolkning. Dette har avisen ikke ønsket. 

Gruppen fastholder på baggrund af ovenstående sin vurdering.” 

 

- Vedrørende Frank Aaen. Nyhedsavisen springer let hen over 

den vigtigste manipulation i Nyhedsavisens historie: Læserne 

bliver forholdt den oplysning, at et sådant samarbejde mellem 

politikere og journalister er normal procedure. Det bliver frem-

lagt, som om det er sensationelt. 

 

- Vedrørende vinklingen henvises til undersøgelsesgruppens 

svar: ”I rapporten hedder det, at spidsvinklingen især gælder på-

standen om tilrettelæggerens samarbejde med Enhedslisten 

samt påstanden om, at DR bevidst har løjet og manipuleret: 

19. januar 2007. Nyhedsavisen bruger overskriften ”DR erkender 

fusk i Afghanistan-film”. Dokumentationen er, at DR indrømmer 

at have lavet en oversættelsesfejl ved at undlade ordet ”måske”. 

Men en fejl, hvor der ikke er afsløret ond intention, er ikke det 

samme som fusk. 

23. januar 2007. Nyhedsavisen bruger overskriften ”DR løj i do-

kumentar”. I artiklen konfronteres en amerikansk kilde med fil-

mens speak. Kilden giver udtryk for, at speaken ikke dækker 

hans opfattelse. Der er dermed tale om, at kilden vurderer spea-

ken er strammet. Det er ikke det samme som løgn. 

29. januar 2007. Nyhedsavisen bruger overskriften: ”Enhedsli-

sten og DR i samarbejde om Afghanistan-film”. I artiklen drama-

tiseres det, at ”Enhedslisten har bistået Danmarks Radio med at 

forsøge at tvinge oplysninger ud af forsvaret og Forsvarsministe-



 
 

-  9  - 
 
 
riet”. Der er ikke tale om tvang, men om gængs journalistisk me-

tode.  

Gruppen fastholder på den baggrund sin vurdering.” 

 

Journalisten har refereret offentliggørelsesforløbet således: Ny-

hedsavisen offentliggjorde rapporten på deres internetavis www.avi-

sen.dk den 14. august 2007, kl. 23.10, selvom rapporten var klausule-

ret til kl. 12.00 den 15. august 2007. Den 15. august 2007, kl. 7.00, 

placerede www.journalisten.dk to versioner med kommentarer fra Ny-

hedsavisen til rapporten på www.journalisten.dk via link til www.avi-

sen.dk. Kl. 10.29 fulgte www.journalisten.dk op med et interview af Ny-

hedsavisens chefredaktør, David Trads. www.journalisten.dk anmodede 

tillige om en kommentar fra redaktør Simon Andersen, men denne afvi-

ste. Nyhedsavisens chefredaktørs udtalelse var altså tilgængelig på 

www.journalisten.dk samme dag, som den trykte udgave af Journali-

sten kom med posten. Abonnenterne skal ifølge aftale med trykkeriet 

modtage bladet tidligst onsdag (den 15. august 2007) og senest fredag 

(den 17. august 2007). Vurderingen af Journalistens dækning skal her-

efter ske i sammenhæng med netmediedækningen, hvor der løbende 

skete opdatering med bl.a. klagers udtalelser om rapporten. 

 Journalisten har herudover anført, at såfremt Nyhedsavisens 

påstand om tilsidesættelse af god presseskik ved manglende forelæggel-

se følges, vil dette medføre en væsentlig begrænsning af mediernes ret 

til at formidle rapporter mv., hvor medierne er berettigede til at formidle 



 
 

-  10  - 
 
 

undersøgelsesrapporter uden forudgående forelæggelse for de enkelte 

omtalte. 

Journalisten har endelig henvist til Pressenævnets kendelser af 

14. december 2005 (sag nr. 2005-6-207) og af 13. december 2006 (sag 

nr. 2006-6-399).  

 

3. Pressenævnets afgørelse og begrundelse: 

I sagens behandling har følgende nævnsmedlemmer deltaget:  

Axel Kierkegaard, Finn Rowold, Lene Sarup og Marianne Druedahl. 

 

Pressenævnet bemærker indledningsvis, at det ligger uden for 

nævnets kompetence at tage stilling til rigtigheden af undersøgelses-

gruppens rapport.  

 

Pressenævnet finder, at undersøgelsesrapportens konklusioner i 

artiklen kan være skadelige, krænkende eller virke agtelsesforringende 

for Nyhedsavisen, og har derfor skullet efterprøves i særlig grad, først og 

fremmest ved forelæggelse for Nyhedsavisen. Da dette ikke er sket, ud-

taler nævnet sin kritik af papirudgaven Journalisten. Det forhold, at 

Nyhedsavisens kommentarer fremgik på www.journalisten.dk, kan ikke 

føre til et andet resultat.  

I medfør af medieansvarsloven § 49 pålægger Pressenævnet her-

efter den ansvarshavende redaktør af Journalisten at offentliggøre føl-

gende:  



 
 

-  11  - 
 
 

 

”Kritik fra Pressenævnet: 

 Journalisten bragte den 15. august 2007 en artikel under over-

skriften ”Alt for spidst vinklet” omhandlende Nyhedsavisens dækning af 

DR-Dokumentaren ”Den hemmelige krig” på baggrund af en undersøgel-

sesgruppes konklusioner. 

 Nyhedsavisen har klaget til Pressenævnet, fordi man ikke har fået 

forelagt de kritiske oplysninger. 

 Pressenævnet finder, at Journalisten har tilsidesat god presseskik 

ved at bringe oplysningerne uden at give Nyhedsavisen mulighed for at 

kommentere dem. Pressenævnet udtaler derfor kritik af Journalisten. 

 Pressenævnet har pålagt os at bringe denne meddelelse. Hele 

kendelsen kan læses på www.pressenaevnet.dk.” 

---oo0oo--- 

Udskriftens rigtighed bekræftes. 

København, den 8. november 2007 

 

Susanne Nielsen 

 

 

 


